The Bay of Islands, de oostkust en een vrije val van 75 seconden!

27 november 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Een nieuw land, een nieuw avontuur! Nieuw Zeeland, een land wat al heel lang hoog op mijn lijstje staat en nu is het dan eindelijk zo ver. Na een nachtje in Auckland te hebben geslapen word ik in de ochtend vroeg opgehaald door de Stray bus. Dit is een hop on hop off bus met een chauffeur die ook als gids figureert. We maken allemaal kennis met elkaar en het is een leuke gezellige groep mensen. Ondertussen rijden we door het groene heuvelachtige landschap en ik vind de natuur hier nu al prachtig. We stoppen bij de grote Kauri Bomen en bij een restaurantje voor een lunch voordat we kunnen inchecken in ons hostel in Paihia. Muesli (de buschauffeur) verteld ons alle opties en activiteiten die er hier te doen zijn. Een daarvan is een skydive... Die heb ik altijd al willen doen en het is nu perfect weer. Ik besluit om mijn reis maar meteen goed te beginnen en voor de hoogste skydive van Nieuw Zeeland te gaan! Een uurtje later worden Karin, Claudia en ik al opgehaald voor onze sprong. Voordat ik goed heb bedacht wat ik ga doen wordt ik in het pak gehesen en maak ik kennis met Maurice. Met hem ga ik samen de sprong maken van bijna 5 km hoogte. Om precies te zijn 4876,8 meter en de langste vrije val mogelijk: 75 seconden. We stappen het vliegtuig in en we hebben een super mooi uitzicht tijdens de vlucht naar boven. We krijgen wat extra zuurstof en dan gaat het vliegtuig open en lijkt het net of je op een landkaart uitkijkt. Maurice en ik gaan als tweede, 'Are you ready?' Yessss! En daar gaan we! Whaaa, zo vet! Ik ben blij dat ik de hoogste heb gekozen zodat ik een beetje de tijd heb om te beseffen wat er gebeurd. We maken een salto en ik kan alleen maar lachen, ik vind dit echt zo leuk om te doen, dat is ook wel te zien op het filmpje waar ik alleen maar een dikke smile op mijn gezicht heb. Hop, daar vallen we door een wolk en dan ineens wordt het rustiger. De parachute klapt open en we hangen rustig in de lucht. Ik kan het uitzicht nu goed bekijken en zie de eilanden, de groen heuvels en de oceaan onder mij. Wat een mooie omgeving is 'The Bay of Islands'. Maurice vraagt of ik zelf wil sturen en ik krijg de touwtjes in mijn handen. Ik trek hard naar links en we draaien snel rondjes erna naar rechts en het lijkt even of ik in een achtbaan zit. Snel komt de grond dichterbij en Maurice neemt het sturen weer over. We hebben een makkelijke landing en dan zit het er alweer op, maar ik zou zo weer willen springen! Wat een start, 24 uur geleden was ik nog niet eens in het land. We krijgen een shirt, filmpje en de foto's en een lift terug. We eten een ijsje bij een Nederlandse man uit Maastricht en in de avond barbecuen we met zijn alle met een biertje. Een geslaagde eerste dag!

Vandaag gaan we een dagje naar het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland, Cape Reinga. Als eerste stoppen we in een stukje regenwoud waar weer de mooiste, grootste en oudste bomen staan. Hierna rijden we verder naar 80 Mile Beach waar we met de bus overheen kunnen crossen want dit strand is tevens een autosnelweg. Prima uitzichten weer vandaag. Na een lunch komen we aan in Cape Reinga, dit is niet alleen het meest noordelijke puntje maar hier komen ook de Tasman Sea en de Pacific Ocean bij elkaar. In het water zie je het verschil in kleur en een streep waar ze elkaar raken, apart om te zien! We rijden weer een stukje verder door het groene landschap richting de zandduinen waar we gaan sandboarden. Na een korte uitleg glijden we met een flinke snelheid naar beneden, dat was leuk! We willen allemaal nog een keer en lopen weer het hele stuk naar boven en glijden weer van de duin. Hierna gaan we met zijn alle fish and chips eten en zit de tour erop. Terug in het hostel spelen we Sneaky Johanna met een biertje.

Met 3 andere meiden hike ik in de ochtend naar de Haruru Waterfalls. De route loopt langs het strand, door de mangroves, een stukje regenwoud, bergen en het strand. Het is ongeveer 15km lopen maar door de wisselende omgeving hebben we dat helemaal niet in de gaten. Aangekomen bij de watervallen nemen we de tijd om te lunchen en kletsen we totdat we weer zin hebben om verder te gaan. Terug in het centrum is het zo lekker warm dat we onze outfits omwisselen voor bikini's en naar het strand gaan. De eerste duik in Nieuw Zeeland is een feit, ook al is het water vrij koud. Het hostel heeft 2 ovens en we besluiten om een gezonde en lekkere maaltijd uit de oven te maken. Zo gezond heb ik allang niet meer gegeten met de vele burgers en pizza's tijdens het reizen...

Het is alweer de laatste dag in Paihia, wat overigens is Maui 'het is mooi hier' betekend. Het is lekker weer en ik bestel een drankje op het terras, gebruik de WiFi en kijk naar de straatoptredens. We lunchen met zijn alle en worden dan weer opgehaald door de Stray bus om terug te keren naar Auckland. Samen met wat mensen van de bus boeken we hetzelfde hostel en koken we een lekkere maaltijd.

Auckland is de grootste stad van Nieuw Zeeland en er woont ongeveer 1/4 van de bevolking van Nieuw Zeeland. Wij besluiten om mee te gaan met de walking tour om zo, zo veel mogelijk van de stad te zien. De gids vertelt ook veel over de levensstijl en de historie van de stad. We leren veel bij en na een paar uur door de stad struinen zijn we toe aan een lunch. We komen terecht bij een leuk barretje met vele lekkere opties op de menukaart. We zitten gezellig te kletsen en hebben niet in de gaten dat we er al heel de middag zitten. Ondertussen is het meer tijd voor een biertje en zoeken we een andere bar op. Hierna is het alweer tijd voor avondeten en gaan we naar de Mexicaan voor Nachos en een volgend biertje. Na een gezellige dag gaan we allemaal richting bed omdat we de volgende weer dag vroeg op moeten.

Om 7 uur worden we opgehaald door de Stray bus en hebben we een nieuwe chauffeur: Lefty, hij laat iedereen om de beurt naar voren komen om zich voor te stellen met een gênant verhaal... Een goeie manier om iedereen te leren kennen. Samen met Juanita, Karin, Pip en Nadia doe ik inkopen voor onze tijd in Hahei. De accommodatie is speciaal gebouwd voor Stray en is mooi ingericht. Helaas regent het en besluiten we een dutje te doen omdat de bedden zo lekker liggen. Ondertussen is het opgeklaard en lopen we in 5 minuten naar het strand en maken daar een mooie wandeling. Terug bij de accommodatie is het tijd voor een barbecue met zijn alle, met na afloop chocoladetaart voor Lefty's verjaardag. Die avond ontstaat ook onze naam voor onszelf: de loners/orphans. We reizen alle vijf alleen maar trokken meteen met elkaar op, de hele avond maken we er nog grappen over.

We slapen lekker uit na een gezellige avond en gaan dan naar Hot Water Beach. Dit strand ligt aan de monding van de van de rivier de Tauwaiwe, waar warmwaterbronnen in het zand omhoog borrelen. Tijdens eb kun je een kuil graven en erin gaan zitten. Met een aantal mensen graven we een flink gat en het duurt even maar hierna kunnen we allemaal liggen in onze eigen hottub. Met hulp van een Amerikaanse gast hebben we zelfs twee sluizen, een met heet water en een met koud water om zo de temperatuur te regelen. Prima vol te houden zo! Onze hottub is zo goed dat hij veel bekijks trekt en willekeurige mensen foto's van ons maken. Na een tijdje gaan we terug om al het zand van onze lichamen te wassen en om te kleden voor een wandeling naar de Cathedral Cove. Het is een mooie route en het water bij de Cathedral Cove is heel mooi turkoois blauw. Op de terugweg halen we nog wat extra wijn voor de avond en lopen een rondje door het kleine centrum van Hahei. Karin komt uit Oostenrijk en maakt voor ons Kaiserschmarrn, een traditioneel Oostenrijks gerecht. Binnen een erg korte tijd hebben we alles opgegeten en zitten we bomvol. Het smaakte als een groot dessert! Ondertussen is het vuur aangemaakt en ploffen we neer op de zitzakken met een wijntje. Uiteindelijk krijgen we de telefoon in handen om de muziek te bepalen en gaan we terug in de tijd met 90's dance muziek. Het wordt een gezellige avond waarbij we veel hebben gelachen.

Het is 5.15 uur als onze wekker gaat en na de dansjes rondom het kampvuur voelt het erg vroeg maar uiteindelijk komen we toch ons bed uit. We willen graag de zonsopkomst kijken en moeten nog een wandeling maken over het strand, door het water en dan de heuvel op. Na dit avontuur en met natte voeten zijn we net op tijd boven en zien we de zon opkomen en de lucht kleurt langzaam van roze naar blauw. Bij terugkomst pakken we snel onze spullen in, ontbijten met scrambled eggs en stappen de bus in voor de volgende bestemming. Onderweg stoppen we bij de Bridal Veil Waterfall, een 55 meter hoge waterval waar met grote kracht veel water doorheen stroomt. Na een paar foto's en een wandeling gaan we terug naar de bus en rijden we door naar Raglan. We verblijven hier in The Karioi Lodge, een mooie plek in het midden van het regenwoud. Vanuit de kamers zie je links het bekende surfstrand en rechts het regenwoud, wat een mooie plek! We besluiten om de hike door het regenwoud te gaan maken, ze waarschuwen dat we onze hikingschoenen aan moeten doen en ons goed moeten insmeren. Na de voorbereidingen starten we de hike maar na 5 minuten begint het al te regenen. Regenjassen aan en gaan, maar iedere minuut lijkt het harder te gaan. De route is nog steeds heel mooi met de grootste bomen en een mix van alle groentinten die je je kunt bedenken. Ondanks de regen zit de stemming er nog goed in maar halverwege zijn er geen paden meer en lijkt het alsof we door een waterval lopen. Het is erg glad en al onze waterdichte spullen blijken niet geheel waterdicht... We maken er grappen over omdat het zo'n extreem weer is. Terug bij de lodge zijn we toch wel blij dat we al onze natte spullen uit kunnen trekken en een warme douche kunnen nemen. Na de lange douche eten we met zijn alle fish and chips en spelen we een ouderwets potje cluedo.

De wekker gaat weer vroeg maar er staat ook veel leuks te wachten. Allereerst gaan we naar de Waitomo Caves om te klimmen, zwemmen en tuben door de grotten. Het is extra speciaal doordat de grotten vol zitten met glowwormen. De mannen die ons door de grotten lijden zijn heel grappig en we zingen en lachen de hele Tour door. Ze houden ons ook voor de gek door ons allerlei dingen te laten doen die helemaal niet nodig zijn. (Komen we later achter) Zo smeren we de modder op onze gezichten en gaan we met zijn alle kopje onder in het ijskoude water. Het is super mooi om door de grotten te gaan en vooral de glowwormen zijn speciaal en lijken net sterren die dichtbij staan. Het geeft een beetje een droomvlucht idee alleen is dit niet nagemaakt maar echt... Na de leuke tour, douchen we ons en nemen we afscheid van Karin die een nachtje langer blijft. Hierna eten we een goede en lekkere lunch en zijn dan klaar voor de volgende activiteit: Hobbiton. We krijgen een tour door de filmset van de Lord Of The Rings en de Hobbit trilogieën. Het hele dorp is nog helemaal in tact en is ontzettend gedetailleerd. We krijgen uitleg over alle plekken en veel kan ik herkennen uit de films. We sluiten de tour af met een biertje en een cider bij The Green Dragon. We krijgen een lift naar Rotorua en nadat we zijn ingecheckt hebben we mega honger. We besluiten om onze laatste avond samen te gaan eten bij de Italiaan. We bestellen pizza's en rode wijn en sluiten deze top dag, gezellig af.

In de ochtend neem ik afscheid van Juanita, Pip en Nadia want ze hebben een ander busticket en gaan niet mee naar de oostkust. Gelukkig kom ik de meeste onderweg weer tegen en anders hopelijk tijdens onze reünie in Europa. We gaan met een klein busje richting het oosten, wat een van de meest afgelegen gebieden van Nieuw Zeeland is. We stoppen onderweg op vele mooie plekken en uitzichten. De plek waar we verblijven doet mij denken aan het programma 'Floortje naar het einde van de wereld', aangezien de dichtstbijzijnde winkel 3 uur ervandaan is, er geen openbaar vervoer komt en je wanneer het vloed is geen kant op kan. We verkennen het gebied zo ver mogelijk en vinden een aangespoelde dode haai. Hierna begint het te regen en verplaatsen we ons naar binnen en spelen veel kaartspellen met een biertje. Na het eten (couscous salade en pannenkoeken met Nutella) nemen we ons bier mee naar de jacuzzi en eindigen daar de avond.

Na het ontbijt rijden we verder naar het oostelijkste puntje van Nieuw Zeeland, of dat was in ieder geval de bedoeling. We stranden in Hicks Bay omdat er een grote boom om is gevallen en daardoor de hele weg blokkeert.. En helaas is deze plek alleen via deze weg te bereiken. Er zit niks anders op dan om te keren en het hele stuk terug te rijden en een extra route te rijden om bij onze volgende accommodatie te komen. We zitten daardoor eigenlijk heel de dag in de bus. Gelukkig vermaken Sanne, Karl en ik onszelf prima met het leren van de Nederlandse taal aan Karl. Na al die uren spreekt hij het al behoorlijk goed en weten wij de weg bij de pubcrawl in zijn stad in Engeland... Haha We stoppen nog bij een aantal uitzichtpunten en komen dan na vele uurtjes rijden aan in Makorori. We hebben geen geluk met het weer want het is ondertussen weer gaan regenen. Gelukkig hebben we weer wat biertjes ingeslagen en hebben we een gezellige groep mensen. De gehele oostkust heeft bijna geen bereik en we spelen weer een hoop gekke spelen met zijn alle.

We hebben de wekker gezet om als eerste de zon te zien opkomen van deze dag. Dit is namelijk de plek waar hij als eerste opkomt van de hele wereld. Helaas regent het nog steeds en verbergt de zon zich achter de vele wolken. We gaan nog maar even terug naar bed en gelukkig is de regen wat later gestopt zodat we toch nog even de omgeving kunnen zien voordat we weer vertrekken. We stoppen in Gisborne en verkennen het centrum. Hierna rijden we wederom vele kilometers en komen rond half 5 aan in Rotorua. Het is jammer dat we door de regen en de boom weinig hebben kunnen ondernemen aan de oostkust maar het kan niet altijd mee zitten. In de avond gaan we met de hele groep uiteten en op stap in Rotorua. We poolen en drinken de nodige drankjes en het is een gezellige afsluiter van de oostkust.

09-11 / 20-11

1. Ria Megens:
    27 november 2017
    geen foto's van sky dive jammer lijkt me geweldig en ook niet van de modderbad misschien komen die nog . Ik ga verder met de kerstboom op tuigen het leven gaat hier ook door . tot je volgende verhaal doeiiii