Noosa, Fraser & afscheid van mijn reismates

4 augustus 2017 - Noosa Shire, Australië

Na onze reis door Fiji verblijven we nog een nachtje in Brisbane. We gaan wat eten en de rest van de avond gebruik ik voor een paar belletjes richting Nederland. We arriveren de dag erna in Noosa met Loka en gaan wat boodschappen doen en de stad verkennen. We eindigen op het strand om de zonsondergang te bekijken en worden daar aangesproken door 2 mannen. Het gesprek veranderd binnen 5 minuten in een karaoke avond en dan staan we daar met zijn alle te zingen op het strand. Wel grappig want in Nederland zou ik meteen denken wat iemand van ons zou moeten maar hier staan we overal voor openen en dat pakt eigenlijk altijd wel leuk uit. Na een tijdje nemen we afscheid en zijn we op tijd terug voor de filmavond van het hostel.

We willen onze kleren graag een keer goed wassen en gaan met al onze kleding naar NoosaVille. Tijdens het wachten verkennen we de omgeving en zien alle grote huizen aan het water. Deze plaats wordt ook wel het Saint tropez van Australië genoemd, en hier kon je goed zien waarom. Een hele mooie en dure wijk. We gaan weer terug naar Noosaheads en trekken onze bikini's aan voor een middagje in de zon. Bij het klaarmaken van het avondeten ontmoeten we wat andere mensen die ons uitnodigen voor een stapavondje. Hier hebben we wel zin in en we gaan met zijn alle richting de Nomads bar voor een gezellig avondje.

De volgende ochtend gaan we het national park bekijken, we zoeken een mooie route uit en gaan van start. Je hebt er de kans om dolfijnen, walvissen en koala's te spotten maar helaas hebben wij ze allemaal niet gezien. We kwamen onderweg wel een grote leguaan tegen van ongeveer 1,5 meter. Na alle kilometers trakteren we ons zelf op een mega groot ben en Jerry's ijsje, deze was zo groot dat het meteen ons avondeten werd... Terug in het hostel zien we 2 andere Nederlandse meiden uit de bus en drinken met hun een drankje.

Met de 2 meiden van de avond ervoor besluiten we om in de ochtend een strandwandeling te maken voordat we door gaan naar de volgende locatie van de oostkust. We komen aan in Rainbowbeach, een klein plaatsje waar veel mensen zijn om naar Fraser Island te gaan. wij ook en we starten meteen met een briefing over het eiland en het auto rijden. We worden in groepen ingedeeld per auto. In totaal zijn we met 4, 4wd auto's met ieder 8 personen erin. Het blijkt dat wij in de auto zitten bij 3 andere Nederlandse jongens die we net daarvoor al hadden ontmoet. Er zaten ook 2 Duitse meiden in de auto maar die waren heel erg opzichzelf. Het klikte meteen wel goed en na de briefing werd de drank besteld voor de trip. Die avond houden we het verder rustig omdat we de dag erna al vroeg moeten vertrekken.

In de ochtend begin ik heerlijk met een koude douche(not), pannenkoeken en thee. We gooien de spullen in onze 4 wheel drive en knallen de muziek aan. Groepje 3 is er klaar voor, en speciaal voor de Duitse meiden zetten we een paar Duitse krakers op. Met de ferry komen we aan op Fraser Island. Het is een eiland zo groot als Hongkong en het heeft het grootste zandstrand ter wereld. Dit is 72km lang en er zijn verder geen wegen op het eiland. We rijden met de auto's over het strand en hobbelige paden naar Lake Mckenzie. Dit is een super mooi meer met helder lichtblauw water. Na een duik rijden we door naar onze campingplaats. Overdag is het hier lekker warm maar doordat het winter is koelt het in de avond nogal af. Kayleigh, Marielle en ik besluiten daarom om maar met zijn drieën een tentje te delen. Je ligt nagenoeg op de grond en er zijn geen kussens... Gelukkig hebben we zelf wel wat meegenomen en met de nodige alcohol komen we de aankomende nachten vast wel door. Dit klopte inderdaad ;) We trekken een pak goone open (goedkope wijn uit een pak), zitten rondom het kampvuur en de avond kan beginnen.

Gelukkig zonder een kater beginnen we weer aan de volgende dag, de nacht was ons erg meegevallen en we hebben het ook niet koud gehad. We stappen weer in onze auto en rijden naar een uitkijkpunt. Onderweg komen we onze eerste wilde slang tegen, ook al was het maar een kleintje. Eenmaal boven zien we veel dolfijnen, walvissen en roggen zwemmen, heel mooi om te zien! De dolfijnen springen in groepjes met de golven mee. We blijven er een tijdje kijken (iets te dicht bij de rand volgens onze gids) en gaan dan weer terug de auto in. We luisteren naar het foute uur terwijl we naar de Champagne Rock Pools rijden. Daar aangekomen gaan we weer voor een duik en een relax uurtje in de zon. We lunchen op het strand, bekijken een groot schipwrak en stoppen dan op een plek om te gaan tuben. Op deze plek is ook een mini vliegtuigje aanwezig, samen met Marielle besluit ik om met het vliegtuig een vlucht te maken over het eiland. Ik heb geluk want ik mag langs de piloot zitten! Tijdens de vlucht verteld hij veel over het eiland en wijst hij een paar mooie plekken aan. Zo zien we een meer dat van bovenaf op een vlinder lijkt, de zandduinen die ieder seizoen een paar meter verplaatsen en de meren waarin we hebben gezwommen. Wanneer we boven de zee vliegen spotten we wederom dolfijnen en een walvis. We vliegen er recht boven en door het heldere water kunnen we zo supergoed zien hoe groot de walvis is. Vette ervaring! We genieten nog na als we onze banden pakken en door de Eli Creek River gaan tuben. Deze is een stuk rustiger dan in Barrington tops maar in een mooie omgeving. Het water is hier zo schoon en helder dat je het zo kunt drinken. We chillen nog op het strand totdat de zon onder gaat en we terug rijden naar de camping. Met de Nederlandse auto koken we weer samen en Stef zorgt voor lekkere steaks en ik voor aangebrande aardappels... Haha Na het eten spelen we drankspelletjes met de overgebleven goone, dansen we in de soort van bar en kletsen rondom het kampvuur.

Na enkele uurtjes slaap moeten we onze spullen weer pakken en ontbijten. Onze laatste dag op Fraser rijden we naar de duinen en maken een wandeling van 3 kwartier om daar te komen. Eerst heb je de duinen en daar langs ligt er een meer, om daar te komen moet je eerst van een steile duin naar beneden komen. Toen Marielle, Kayleigh en ik dat zagen besloten we ons maar te laten rollen. Dit was leuker dan verwacht en dus we zijn nog 3x op en neer gegaan... Erna door voor een duik in het koude meer om het zand af te spoelen. Ondertussen was ik wel weer goed wakker. We laten ons drogen in de zon, eten onze lunch en gaan dan met de 4wd terug naar de ferry. We zien nog wat laatste wilde dingo's, dit is een combinatie van een hond en een wolf. Helaas is het dan echt tijd om te vertrekken met de ferry, hier zien we ook nog een aantal dolfijnen springen. Aangekomen in Rainbowbeach droppen we onze spullen, halen wat corona's en gaan nog even naar het strand. Na een lange uitgebreide warme douche gaan we met een groepje uiteten. Sjoerd en Rick wisten een goede tent met really good food en dat klopte want ik heb er een lekkere surf en turf met een wijntje op. Terug in het hostel doen we nog mee met een beerpong toernooi, waar Kayleigh en ik onverwachts en oneerlijk derde worden maar helaas net buiten de prijzen vallen. We drinken nog wat met de Fraser Tour en horen dan dat er verderop nog een bar open is met life muziek. We gaan een kijkje nemen in deze aparte tent. Er zijn alleen maar locals die los aan het gaan zijn op country muziek, wij doen een dansje mee en gaan hierna vermoeid naar bed.

Bijna de hele groep is weer vertrokken maar met een aantal mensen zijn we nog in Rainbowbeach. We slapen uit en eten eindelijk onze eerste echte aussie pie. Verder chillen we wat rondom het zwembad. In de middag gaan we naar de zandduinen om daar de zonsondergang te bekijken, die wederom weer erg mooi was. Met de overgebleven 7 mensen gaan we ergens een hapje eten. Bij terugkomst in het hostel is het daar erg gezellig en wordt er live muziek gemaakt. We bestellen weer wat corona's en zingen mee met de muziek. Marielle pakt ook nog even de microfoon en zo sluiten we de laatste avond met zijn drieën gezellig af!

In de ochtend gaan we weer naar Noosa, we meeten daar weer met een aantal mensen die we de afgelopen dagen hebben leren kennen. Kayleigh, Marielle en ik hebben al een aantal keer een poging gedaan om bij de KFC te eten maar iedere keer is dit mislukt. Dus op onze laatste dag samen in Australië gaan we dan eindelijk bij de KFC eten. Hierna kaarten en kletsen we nog wat totdat hun bus ze komt ophalen. We nemen afscheid van elkaar nadat we 2 maanden samen hebben gereisd. Ze gaan allebei ergens op een boerderij werken en ik ga verder reizen naar het noorden. Jammer want we hebben het erg gezellig gehad met zijn drieën en mooie dingen meegemaakt! Gelukkig zijn er in Noosa nog veel mensen van de Fraser Tour en gaan we elkaar in de avond allemaal weer zien tijdens een stapavond. Zonder in details te treden: het was een erg gezellige en dronken avond!

Een beetje brak wordt ik wakker en besluit het rustig aan te doen. In de middag ga ik nog een keer naar het national park omdat ik wat tips heb gekregen over een paar mooie verborgen plekken langs de route. De fairypool was er een van en was erg mooi om te zien en goed voor een frisse duik. Bij terugkomst in het hostel bespreken we de afgelopen nacht en ik hoor nog een paar mooie verhalen. Mijn kamergenoten waren ook nog brak/moe en samen kijken we in de avond een film.

De volgende dag ga ik met Saskia kajakken door de Noosa everglases, een natuurgebied dat bekend staat om de vele weerspiegelingen in het water. Met een picknickpakket gaan we samen met Rory en Nikki op pad. We zien veel mooie plekken en vogels. Vooral in de narrows, we laten daar af en toe onze peddels rusten en horen en zien dan heel veel verschillende vogels om ons heen. Na 17 km onze armen getraind te hebben zijn we weer terug bij het startpunt. Met Saskia drink ik nog even wat en neem dan afscheid. In de avond chill ik met mijn kamergenoten op de veranda van het hostel.

Mijn laatste dag in Noosa pak ik mijn spullen en ga nog even naar het strand totdat de Loka bus mij komt ophalen voor de volgende bestemming. Momenteel zit ik in een trein voor een rit van 7,5 uur naar Emu park met de nieuwe Loka groep. De tijd gebruik ik ook om dit verhaal te schrijven, die volgens mij weer erg lang is geworden...

23-07 / 03-07

1. Jessie:
    4 augustus 2017
    Super leuk verhaal weer Wim! Echt leuk om te lezen wat je allemaal ziet, doet en meemaakt daar. Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de details van die gezellige lange dronken stapavond !
    X
  2. Lenie albers:
    4 augustus 2017
    Super om het allemaal mee te maken .blijf genieten. .
  3. Sjannie Van Hal:
    4 augustus 2017
    Heel mooi verhaal imke,je hebt het zo te horen goed naar je zin daar,geniet er nog maar lekker van ,groetjes tante Sjannie ome Rob
  4. Ria Megens:
    4 augustus 2017
    wat een prachtig land imke ga zo door mooi verhaal als ik zo kijk en lees dan maak ik onze vakantie weer mee mooi dat kleine vliegtuig en tubingen en kajakken suc6 met je verdere reis op naar je volgende verhaal groetjes uit Herpen