Bula Fiji!

24 juli 2017 - Nadi, Fiji

Bula, Fiji time! Zoals ze hier de hele dag zeggen. De mensen hier zijn super aardig en begroeten je altijd. Ze staan ook bekend als de vriendelijkste mensen van de wereld. Letterlijk iedereen staat op om naar je te zwaaien als je voorbij komt. Op het vliegveld werden we ook al opgewacht door een bandje met tropische muziek. Bij deze alvast een waarschuwing want dit wordt waarschijnlijk een lang verhaal... Haha

We beginnen onze reis met Feejee Experience om zo eerst het grootste eiland te ontdekken. We stoppen ergens voor een strandwandeling en bij een winkel om lunch te halen, de eigenaresse geeft ons meteen een gratis ketting van schelpen. We nemen de lunch mee tijdens een mooie wandeling naar de Biausevu waterfall, terwijl onze gids veel uitlegt over de planten en het gebied. Na een duik in de waterval en de lunch gaan we door naar Uprising Beach resort, in Pacific Harbor. We drinken er cocktails en na het eten hebben we onze eerste kennismaking met kava. Dit is een traditioneel drankje wat via een ritueel moet worden gedronken. De medewerkers van het resort nodigde ons uit om mee te doen. We wisten niet goed wat het was maar ik zou het omschrijven als een vloeibare versie van wiet. Nadat je het hebt gedronken voel je je tong en gehemelte meteen tintelen en je wordt er relaxt van. Hierna konden we dus lekker slapen.

Om 7 uur zaten we weer aan het uitgebreide ontbijt want we hadden een volgeplande dag voor de boeg. We zijn doorgereden naar Suva, de hoofdstad van Fiji. Na een korte wandeling hebben we het oudste hotel en het museum van Fiji bezocht. Hier hebben we veel geleerd over de geschiedenis van het land. Een paar honderd jaar geleden waren er nog best veel kannibalen in Fiji en hadden ze pijnlijke manieren voor het doden van andere mensen. Hierna rijden we door naar de Snakecave in Wailotua, vroeger leefde hier de chief en de clans. Voor diegene die game of Thrones kijken, het deed mij denken aan de Dothraki... De martel en offer methodes klonken niet echt vriendelijk en op sommige plekken kon je het bloed nog op de muren zien zitten. De grot was pikkedonker en 600 meter lang, maar zeker interessant en mooi om te zien. Onze volgende stop is een klein dorpje waar ongeveer 400 mensen wonen. We mogen het traditionele ritueel meemaken om kava te drinken, waarna het tijd is voor een Fijianse lunch met onze handen. We gaan nog bamboeraften door de rivier en dan vertrekken we naar het golden point resort. In de avond eet ik lekkere yellow Fin tuna, kletsen we wat en gaan we vroeg naar bed na een drukke dag.

We hebben de wekker al vroeg gezet omdat we de zonsopkomst willen bekijken. Langzaam kleurt de lucht en genieten wij ervan vanaf onze ligbedden op het strand. Na het ontbijt gaan we zonnen, zwemmen en kajakken en dan is het alweer tijd om verder te gaan. We bezoeken een lokale markt, waar ze allerlei kruiden en fruit verkopen. In de middag hebben we een 'spa dag' op de planning. Allereerst smeren we ons in met het modder van de Sabeto mud pools. Dit laten we intrekken en stappen dan in het warmtebad om ons weer schoon te maken. Wanneer we weer helemaal schoon zijn, staan de vrouwen al op ons te wachten voor een massage. We voelen ons weer helemaal schoon en relaxt wanneer we afscheid nemen van de groep en inchecken in het Oasis palm hotel in Nadi. Het is een luxer hotel en ze hebben er mega lekkere sushi. Samen met Betsy en John eten en drinken we nog wat cocktails.

De volgende ochtend worden we opgehaald door onze chauffeur, een lieve en grappige man die ons nog veel verteld. We hadden onze Tour gesplitst in verband met onze vliegtijden. Vandaag doen we daarom de laatste dag van de Feejee Experience Tour met een andere groep. We leren bij de ferry onze nieuwe gids Mike kennen die ons meeneemt naar Robinson Crusoe island. We hebben veel met hem gelachen, vooral omdat hij in de avond ineens bij het entertainment team van het eiland zat. Verder hoefde hij ook niet veel te doen omdat het een klein eiland is en er allerlei activiteiten zijn de hele dag door. Zo leert Black ons hoe we zelf een kokosnoot kunnen openmaken en eten, ook leren we het verschil tussen een bruine en groene kokosnoot. Ze smaken in ieder geval allebei erg lekker! In de middag zijn mijn ogen wat geïrriteerd en blijf ik daarom chillen op het strand met ijs erop. Het trekt gelukkig bij en later kan ik meedoen met wat andere activiteiten. Samen met Julia, Amy en Jack maken we een strandwandeling en kijken we naar de zonsondergang. In de avond drinken we weer kava, eten we en bekijken we de entertainment show. Hierna vertrekken alle daggasten en blijven we met een aantal mensen over op het eiland. We dansen en zingen met zijn alle en uiteindelijk hebben we zelf ook nog opgetreden.. Het was een super geslaagde dag/nacht en de sfeer was erg goed.

Awesome adventures Fiji
Weer vroeg verlaten we het eiland nadat we afscheid hebben genomen van iedereen. Vandaag starten we aan het eiland hoppen door het mooie Fiji. Na 2 uur op de ferry komen we aan op South Sea Island, een heel klein eiland wat je in letterlijk 4.20 minuten helemaal kan rondlopen. We verblijven daar met 14 mensen en wat medewerkers. Het voelt echt alsof we op een onbewoond eiland leven. Na een lunch en een tocht door het rif met een onderzeeër is het tijd voor een driegangenmenu en bier. De groep is erg gezellig en de receptionist/barman/entertainer laat ons een aantal gekke spellen doen. De muziek gaat harder, en de drankspelletjes gaan lekker. 1 Fijianse man snapte niet alles en moest veel drinken. Hij kwam toen met een Fijian drankspel: je hebt een fles drank, neemt er een slok van en geeft de fles door... Prima spel, moet ons lukken! haha

De avond gaat nog lang door en de volgende ochtend moeten we helaas alweer om 7 uur aan het ontbijt zitten. Met iets te weinig slaap gaan we varen met een zeilboot (Sea spring) naar Cast Away Island. Dit eiland is bekend van de gelijknamige film en daar aangekomen snorkelen we in het water en bekijken alle verschillende vissen. De zon is er wel maar het waait ook super hard, hierdoor schommelt de boot flink. Veel mensen, waaronder ik worden helaas een beetje zeeziek, dus ik sla de lunch over. We bezoeken nog een dorpje en varen dan weer terug naar South Sea Island. De terugweg voel ik mij beter en durf ik het zelfs aan om champagne te drinken. De crew maakt muziek en ik geniet van de zeiltocht. Eenmaal terug voelen we ons nog steeds een beetje draaierig maar het eten en de drank gaan er nu weer goed in. In de avond hebben we het weer erg gezellig.

De dag erna moeten we wederom weer vroeg op voor het ontbijt en pakken dan de boot naar het volgende eiland in de Yasawa islands. Het is een rit van 5 uur maar we vermaken ons prima met kaarten, WiFi, boeken en gesprekken. Nabula lodge ligt in een mooie omgeving met helder blauw water. Na aankomst gaan we het eiland verkennen en lopen we een mooie route langs het strand. We eten en spelen weer wat gekke spellen met een biertje. Wanneer we naar bed willen gaan vinden we de sterren eigenlijk te mooi en besluiten we met een groepje om nog naar het strand te gaan. Viktor speelde op zijn gitaar en het uitzicht was weer ontzettend mooi. (Zie foto)

Vandaag hebben we niet veel op het programma staan, na het ontbijt zoeken we een plekje in de zon op. Lees ik veel in het boek judas en schrijf ik mijn blog. Na de lunch en nog wat zon ga ik voor een douche om meteen door te gaan voor een massage op het strand. Heerlijk met een top uitzicht. Hierna lopen Kayleigh en ik naar een klein theehuisje een stukje verder op het eiland. We drinken thee en chocolade cake en gaan erna verder naar een uitzichtpunt om de zonsondergang te bekijken. Blijft mijn favoriete moment van de dag. Na het avondeten spelen we wat kaartspellen met de familie waar we verblijven. Dit eiland is ondanks dat het groter is een stuk rustiger dan de vorige.

De volgende dag gaan we veel doen, na het ontbijt vertrekken we met een speedboot naar de Sawa-I-Lau cave. De rit er naar toe was al een excursie op zichzelf maar de grot was ook erg mooi en hoog. Hierdoor kon het zonlicht er nog een beetje in schijnen en zag je hoe helder het water was. Om naar de tweede grot te gaan moest je een stuk onderwater zwemmen, iemand seinde met een zaklamp zodat je wist welke kant je op moest. De tweede grot was veel smaler en lager maar er was een heel gangenstelsel waar je doorheen kon zwemmen. Erna gingen we weer terug en vertrokken we naar het volgende eiland: White Sandy Beach. Bij aankomst staan Hendrik, Jan, Karin en Andrew ons al op te wachten en hebben we een kleine reünie van South Sea Island. Tijdens tea time kletsen we bij en de sfeer zit er meteen goed in. We spelen met zijn alle beachvolleybal en genieten van de zon. Het eten smaakt ons goed en het personeel heeft wat spellen bedacht. Samen met Eila win ik en verdien een verse kokosnoot voor de dag erna. Op het strand wordt het vuur aangemaakt en kletsen we met wat biertjes, jagermeister en wodka. Er zijn super veel vallende sterren te zien en in de zee en het strand kleurt het plankton in lichtgevende blauwe puntjes, super mooi! Marielle, Kayleigh en ik hebben overigens een privé kamer gekregen ipv een dorm, dus we gaan daar nog even door met de avond samen met de andere.

Uiteindelijk was het erg laat geworden en heb ik 2/3 uurtjes geslapen maar gelukkig hoeven we niet veel te doen vandaag. ;) We gaan met zijn alle naar honeymoon island, eten en drinken uit verse kokosnoten, eten wat en slapen bij in de hangmatten op het strand. We lopen nog een keer naar Honeymoon Island om de zonsondergang te bekijken en zien heel veel verschillende krabben. De andere zijn helaas weer vertrokken en wij besluiten een rustig avondje te houden.

De volgende ochtend stonden we weer vroeg op om te gaan snorkelen in het rif. Het was er super kleurrijk met veel verschillende vissoorten. Blijft iedere keer mooi om te zien. Hierna hebben we gelucht en weer even gechillt in de hangmatten aan het strand voordat het tijd was om weer naar het volgende eiland te gaan. Vanuit de grote Ferry word je iedere keer opgehaald door kleine bootjes die je dan naar de juiste plek en het juiste eiland brengt. Deze keer ging het verkeerd en zaten we op het verkeerde en luxere eiland. We mochten hier gebruik maken van het WiFi, wat verder nergens is, dus wij vermaakten ons wel even. Uiteindelijk werden we toch weer opgehaald en met een snelle en natte rit kwamen we aan in Wayalailai Ecohaven. We zouden hier eigenlijk in een dorm slapen maar we werden weer verrast met een privé kamer, top! Tijd voor kava, avondeten, nieuwe mensen en een biertje.

Het ontbijt bij Wayalailai is erg lekker, in de ochtend relaxen we wat in de zon en spelen veel kaartspelletjes. Na de wederom lekkere lunch gaan we onze eigen sieraden maken met de vrouwen uit het dorp van de schelpen die te vinden zijn op het strand. Eind van de middag hiken we naar de top van het eiland om vanuit daar de zonsondergang te bekijken. Het is een behoorlijke klim maar zeker de moeite waard! Vanaf de Vatuvula mountain kon je uitkijken over meerdere eilanden. Na een douche staat het eten klaar en spelen we het weerwolven spel met alle andere gasten.

Het is alweer onze laatste dag van het eiland hoppen maar we hebben nog een activiteit gepland: snorkelen en zwemmen met haaien. Dit was echt super vet! Het waren reefsharks en deze zijn ongevaarlijk voor mensen, maar het blijft toch een gek idee. Er waren ongeveer 8/9 haaien en ontzettend veel vissen te zien. De gids gaf mij op een gegeven moment eten in mijn hand waardoor ze allemaal naar mij toe kwamen zwemmen. Dit was zeker mijn vetste snorkel ervaring. De rest van de dag genieten we nog van de zon totdat we weer worden opgehaald om terug te gaan naar Nadi. Eenmaal in Nadi sluiten we de dag af met een vette pizza en bier.

Helaas is het weer tijd om te vertrekken, na de laatste uurtjes in de zon, kopen we nog wat souvenirs en zijn dan klaar om weer richting Brisbane te vliegen. Fiji was een top ervaring en ik had er nog best wel wat langer kunnen blijven maar gelukkig staan er ook weer veel andere leuke dingen te wachten in Australië!
Vinaka vakalevu Fiji!
09-07/22-07

1. Ria Megens:
    24 juli 2017
    zo geweldig vele dingen herken baar die modder baden zwemmen in een smalle grot enz enz maar wat is een dorm vele plaatsen geslapen maar weet niet wat een dorm is ?????? ik kijk uit naar je vogende verslag groetjes uit Herpen
  2. Imke van Hal:
    30 juli 2017
    Hoi Ria, bedankt voor je reactie! Een dorm is een slaapzaal die je met meerdere mensen deelt (meestal stappelbedden)