Whitsundays, Airlie beach en wildkamperen

13 augustus 2017 - Airlie Beach, Australië

Na een lange treinrit komen we aan in Emupark. Het is een rustige plek met een gezellige sfeer. We checken in en gaan dan nog even naar de bar voor een drankje en een snack. De volgende dag staan we weer vroeg op om naar een eiland te gaan. Keppel Bay Island is wat minder toeristisch maar heeft veel koraal en is daarom een erg goede plek om te snorkelen. We huren dan ook wat snorkelspullen en duiken de oceaan in. Er zijn weer heel veel vissen te zien en ik zie ook eindelijk schildpadden zwemmen. Het zijn er meteen 3 en ze zwemmen een tijdje met ons mee. TK vangt een aantal verse vissen en maakt ze ter plekke klaar, prima lunch zo op het strand. Na een dutje gaan we weer terug met de Ferry naar Emu Park. Iedereen doucht zich en maakt zich klaar voor de nachttrein, maar voordat het zover is mogen we nog genieten van een mega lekkere bbq. De familie waar we bij verblijven heeft zich uitgeleefd, we eten allerlei typische Australische gerechten zoals kangoeroe en een kaasfondue in brood. Met onze buiken vol gaan we de 7 uur durende treinrit tegemoet.

Helaas kon ik niet zo lekker slapen maar de trein was wel erg comfortabel. We zijn al vroeg in Airlie beach maar kunnen nog niet inchecken. We gaan daarom ontbijten en de stad verkennen. Het is een vrij klein maar gezellige plekje, om 7 uur in de ochtend is er al een markt aan de gang met dance muziek. Door de weinige uren slaap lijkt het voor mij eerder eind van de middag door deze muziek en de drukte. Er is vanaf vandaag een festival gestart in Airlie beach, er zijn heel veel mooie auto's en er is overal live muziek te horen. De rest van de dag hangen we rond bij het zwembad van het hostel. Het is een gezellige plek met een bar, muziek en in combinatie met 27 graden en zon kunnen we ons hier prima vermaken. In de avond gaan we met een groep uiteten en op stap. We belanden eerst op het Reef festival en erna in een club. Een meisje wat met ons mee gaat doet mee aan de wet T-shirt contest en mede door ons gejuich wordt ze eerste en wint $400... Omdat wij haar hebben geholpen trakteert ze ons op drankjes.

De dag erna slaap ik uit, doe mijn was en ga naar het strand. In de avond ga ik met een kamergenoot uiteten en een biertje drinken. Uiteindelijk hebben we samen voetbal gekeken in een bar met kannen bier... Toch handig om voetbal leuk te vinden, altijd iets om over te praten met mijn mannelijke kamergenoten haha.

Vandaag is het tijd voor mijn Whitsundays trip, met 31 andere ga ik op een boot 3 dagen varen door de Great Barrier Reef. Aangekomen in de haven checken we onze spullen in en gaan aan boord van de New Horizon. Iedereen krijgt een plekje in de cabines van de boot en zoekt dan een plekje in de zon op het dek. We varen een tijdje en stoppen dan op een plek midden in de oceaan tussen een paar eilanden in. Het anker wordt uitgegooid omdat we hier ook de nacht zullen door brengen. De boot heeft een duikplank en we springen het water in. Terwijl ik de zon lig op te drogen wordt er 'turtle' geroepen, een mega grote groene schildpad komt voorbij gezwommen en is verrassend snel. Even later krijgen we weer bezoek van een walvis. Mooi om al deze dieren vanaf het water te zien. Ondertussen is het eten klaar en komt de goone weer tevoorschijn. De muziek gaat aan en de lampjes verlichten de boot. De crew ruimt en wast alle spullen van het avondeten op, in het begin gaat dit netjes maar al snel vliegt de aardappelpuree door de lucht. Na het voedselgevecht wordt alles ook weer schoongemaakt en is iedereen gezellig aan het kletsen en dansen terwijl er boven ons heeeeel veel sterren te zien zijn.

Om 6 uur worden we alweer wakker gemaakt met Disney muziek, langzaamaan ontwaakt iedereen en eten we ons ontbijtje op het dek. We varen richting Whitehaven Bay, een van de witste stranden ter wereld. Daar aangekomen lopen we via een look out naar het strand en wauw dit is toch echt wel het mooiste strand waar ik ooit ben geweest! Na een aantal foto's is het tijd om een duik te nemen in het heldere water. Vrij snel komt de eerste rog al onze kant op gezwommen en kunnen we hem goed bekijken. Het zand is zo fijn en puur dat je er je sieraden mee kunt boenen en je tanden kunt polijsten. Dit ga ik even uittesten (wat wel een beetje raar voelt) maar onze tanden lijken wel witter. We besluiten daarom om maar meteen onze hele lichamen te scrubben. We genieten nog even van de zon en gaan dan weer terug naar de boot maar wat een prachtige plek is dit! We lunchen uitgebreid en varen ondertussen naar de volgende plek om te gaan snorkelen. We trekken onze stingersuits aan (soort wetsuits maar dan tegen kwallen) en duiken in het water. Snorkelen blijf ik heel leuk vinden, maar ik had iets meer verwacht van de Great Barrier Reef. Langzaamaan is het rif kapot aan het gaan en verliest het zijn kleur. Dit was goed te zien hier, de orkaan van een aantal maanden geleden heeft daarbij nog voor extra schade gezorgd. Ondertussen ben ik ook al redelijk verwend door Fiji als het op snorkelen aan komt. We zonnen hierna weer op het dek, genieten van het eten en beginnen met de eerste drankspelletjes. We komen allemaal goed in de stemming en houden een goed feestje op het dek terwijl de dolfijnen af en toe komen kijken. Soms kwamen ze tot wel 1 à 2 meter van de boot af, om alle kleine visjes te eten. Prima plek voor een feestje!

Het is weer erg vroeg als we wakker worden gemaakt met het nummer diep in de zee van de kleine zeemeermin. Ik hoor Kim in gedachten al mee zingen en sta vrolijk op ondanks de drank van de dag ervoor. Na een snel ontbijtje gaan we nog even genieten van de oceaan. Er is een grote waterglijbaan op de boot, de duikplank en paddleboards. Van allemaal glijd, spring en peddel ik totdat het weer tijd is om verder te varen. Onderweg zien we een walvissenfamilie voorbij komen. Heel bijzonder om te zien: het mannetje zwemt in rondjes om het vrouwtje en het kalfje heen om ze te beschermen. Het vrouwtje zie je niet vaak omdat ze onder het kalfje zwemt om hem/haar te leren zwemmen. Louis geeft ons nog uitleg over het gebied en we proberen nog op didgeridoo's te spelen. (Instrumenten van de aboriginals) Hierna komen we helaas alweer aan in de marine van Airlie Beach. Gelukkig hebben we in de avond nog een afterparty. Daarvoor bellen Koen en Malissa mij op met heel leuk nieuws: Ik word tante! Dat betekend ook dat ik maart weer richting Nederland zal vertrekken. Hierna heb ik toevallig afgesproken met Inge en Mark dus kunnen we meteen proosten op de kleine. We kletsen over alles wat we al hebben meegemaakt totdat de rest van mijn boot aansluit voor het eten. Na de nodige biertjes neem ik weer afscheid van Mark en Inge en besluit ik om nog naar de club te gaan met wat mensen en de crew van de boot. Pff dat heb ik geweten... Haha mijn kater de dag erna duurde tot in de avond. Die dag heb ik verder ook weinig gedaan behalve wat inkopen voor mijn kampeertocht de dag erna. In de avond kom ik weer wat tot leven en gaan we ergens wat eten en kaarten.

Ik sta vroeg op om uit te checken en ga dan met 4 Engelse basisschool leraren een nachtje wild kamperen op een van de onbewoonde eilanden van de Whitsundays. Kat en Amanda hebben een kater van de avond ervoor maar nemen een cider om te herstellen... We hebben mega veel spullen meegenomen en huren de nodige kampeerspullen. Helaas hebben ze geen slaapzakken of kussens dus dat wordt een prettig nachtje. Met een privé ferry worden we vervoerd naar South Molle Island. Daar aangekomen is er een wc en een picknicktafel waar we gebruik van kunnen maken en verder is het lekker primitief. We zetten de tenten op maken lunch en genieten van ons eigen eiland. We maken een wandeling en zien ook hier goed het resultaat van de orkaan. Veel bomen zijn gebroken en liggen kapot op de paden. Hierna gaan we op het strand zonnen. Om half 4 krijgen we onverwachts bezoek van twee Franse jongens met wie we het eiland mogen delen. Met zaklampen koken we en we nodigen onze medebewoners uit om met ons te eten. We trekken de eerste flessen wijn open en genieten van ons eigen eiland! Ondanks de drank is het in de nacht erg koud en hebben we niet lekker geslapen. De zon maakt ons weer vroeg wakker en kreunend komt iedereen zijn bed uit. We ruimen alle troep en de tenten weer op. Zonnen nog wat en dan komt de ferry ons weer ophalen en brengt ons naar het vaste land. Toch wel een vette ervaring! We gaan voor een uitgebreide lunch ergens en nemen dan afscheid. De rest van de dag relax ik aan het water en probeer ik enigszins vroeg naar bed te gaan omdat ik om 4 uur in de nacht op moet voor de volgende locatie maar het leven was zeker goed in Airlie beach!

04-08 / 12-08

1. Ria Megens:
    15 augustus 2017
    mooie foto;s wat fijn om tante te worden .
    ik zie wel vele vrienden altijd gezellig. ga lekker verder genieten Hier in Herpen is het weer nie alles.
    groetjes Ria
  2. Papa van Hal,:
    17 augustus 2017
    Ooh (tante) Imke wat een prachtige foto's weer. Via app en telefoon blijven we op de hoogte, maar om nu zo je verhaal te lezen maakt het plaatje helemaal compleet. Geniet met de hoofdletter G.