De outback, duizenden sterren en Darwin

5 september 2017 - Darwin, Australië

Met het vliegtuig kom ik aan in Alice Springs oftewel het midden van Australië. Het ligt in de staat Northern Territory en een groot gedeelte behoort tot de outback. Vanuit het raam kijk ik uit over het uitgestrekte landschap met maar 1 weg. Het lijkt wel een ander land vergeleken met de oostkust. Wat in Europa ook allang zo zou zijn. Met een shuttlebus ga ik naar mijn hostel en check ik in. Ik ga de stad verkennen en lunchen. De volgende dag begint mijn tour door de outback al om 4.30 uur dus in de avond kijk ik een serie en ga redelijk vroeg slapen.

Met een slaperig hoofd sta ik klaar voor de tour, het voordeel van zo vroeg opstaan is dat ik Ajax kon volgen maar helaas was de uitslag wat minder. We moeten eerst nog 4 uur rijden voordat we bij Uluru zijn. We komen halverwege langs een rots die erg lijkt op Uluru en sommige waren er al foto's van aan het maken. Chris, onze tourleider geeft aan dat er weleens mensen na het zien van deze rots terug zijn gekeerd richting Alice Springs omdat ze dachten er al te zijn. Door Australiërs wordt hij daarom ook vaak Fooluru genoemd. We stoppen er ook kort om hout bij elkaar te sprokkelen voor de nacht. Na een lunch komen we uiteindelijk aan bij een mooi uitzichtspunt waar we de echte Uluru kunnen zien. Na een paar foto's rijden we door naar het culturele centrum waar we meer te weten komen over Uluru en waarom het een bijzondere en heilige plek voor de aboriginals is. Voordat we uitstappen benoemt Chris nog dat aboriginals gewone mensen zijn zoals jij & ik. Voor mij heel logisch maar in Australië is racisme tegen de aboriginals nog steeds erg groot. Dan is het tijd om de rots van dichtbij te verkennen. Chris leert ons veel over de aboriginals en hun manier van leven tijdens een hike rondom Uluru. Interessant om allemaal te horen en ze hadden een aantal zeer slimme technieken. Na de rots van verschillende kanten bekeken te hebben gaan we naar het kamp waar we de nacht gaan verblijven. We zoeken een mooie plek op voor de zonsondergang en koken met zijn alle een lekkere maaltijd op de barbecue. We spelen een leuk en grappig spel en gaan dan ons bed voor de nacht opzoeken. Dit is een swag, een soort buitenslaapzak waar je nog een slaapzak inlegt. We slapen dus letterlijk onder de sterrenhemel rondom het kampvuur. Het is koud maar gezellig en erg mooi om onder zoveel sterren te slapen.

Ik word wakker van de rustige muziek en het extra hout op het vuur. Mijn telefoon geeft aan dat het 4.30 uur is en 7 graden. Door de kou willen we allemaal graag blijven liggen maar staan toch op om op tijd de zonsopkomst te gaan bekijken. Om 5.30 hebben we ontbeten en het hele kamp opgeruimd en zijn we onderweg naar het uitkijkpunt. We zijn de eerste dus kunnen een mooi plekje opzoeken en zien dan de lucht heel mooi van kleur veranderen. We hebben geluk dat het zo'n mooie zonsopkomst is nu wij er zijn. Ondertussen wordt het ook iets warmer en rijden we naar Kata Tjuta, dit betekend vele hoofden in aboriginal taal. De Kata Tjuta zijn verschillende rotsen bij elkaar met wederom een rijke geschiedenis. We hiken door het gebied en zien vele mooie uitzichten. Ik ben blij dat ik mijn hike schoenen heb meegenomen en niet alleen omdat ik mijn Nikes al ben kwijtgeraakt. We hiken op plekken waar geen paden zijn en vele losse stenen en voordat het echt warm wordt zijn we op de top van de Kata Tjuta. Na de hike rijden we verder en gaan barbecuen op een mooie plek. In de middag rijden we een flink aantal kilometers en zetten daar ons kamp op voor de nacht. We zijn op tijd klaar om naar de look out te gaan voor de zonsondergang. De route om er te komen wordt uitgelegd door middel van een tekening op de grond die lijkt op een dansend poppetje. Vanaf nu is het ons symbool voor de rest van de trip. De zonsondergang was weer mooi en we gaan terug voor het avondeten. We koken met zijn alle op het kampvuur en genieten van het eten, de wijn, de mooie verhalen en de sterren.

Vandaag mogen we uitslapen tot 5 uur... Ik word weer wakker met de muziek, sterren en het kampvuur. Ondanks het vroege tijdstip, vind ik het deze ochtend echt lekker wakker worden in de swags. Je opent je ogen en ziet meteen duizenden sterren boven je, ik denk niet dat ik kan uitleggen hoe mooi het is. We maken ons weer snel klaar en rijden naar de Kings Canyon (Watarraka) voor een 7,5 km hike door de canyon. The Rim walk brengt ons langs allerlei mooie plekken en ik blijf mij verbazen door de natuur. We zien The lost city, The graden of Eden en The amphitheater. We zijn weer terug bij de truck voordat de zon op zijn sterkst is. De temperatuur gaat hier van 7 graden naar 33 graden iedere dag, waardoor we proberen om alle hiken zo vroeg mogelijk te doen. Na een lunch mogen we weer een flink stuk gaan rijden. We stoppen nog bij een kameelboerderij en bij het exacte middelpunt van Australië. Met de 4wd truck kunnen we een heel stuk afsnijden door off road te gaan. We komen langs een mooi zoutmeer en maken daar een paar grappige perspectief foto's. Ik zit de rest van de route voorin de truck en heb zo een Panorama uitzicht over de lange rechte weg die naar Alice Springs lijdt. Terug in de bewoonde wereld neem ik een douche en gaan we met zijn alle uiteten in de plaatselijke bar. Het wordt uiteindelijk een stapavondje en ontmoeten allerlei gekke mensen.

Na het vroege opstaan van de afgelopen dagen, slaap ik heerlijk uit en we gaan dan voor een uitgebreide lunch op het terras. Bezoeken de botanische tuinen, maar in dit droge landschap is de tuin ook vooral droog en dor. Aan het eind van de middag gaan we naar de Anzac Hill Look out om de zonsondergang te bekijken. Sommige bleven in het hostel en waren al begonnen aan het avondeten. De Spaanse jongens die beide Daniel heten zijn mega Game of Thrones fan en dat komt goed uit want de laatste aflevering komt vandaag uit. Daniel kan goed hacken dus we kunnen de aflevering perfect kijken met verse chocolade aardbeien.

De tour richting Darwin gaat vandaag verder dus we mogen weer vroeg opstaan. De aankomende dagen gaan we veel kilometers afleggen. Door het met een truck te doen in plaats van een vlucht kan ik meer zien van het land en hoe uitgestrekt Australië is. We stoppen bij verschillende roadhouses en die hebben allemaal iets aparts. Zo was er een met alles over aliens in Australië, een met spullen van ieder land en een met een eigenaar die Ajax fan was. Er hingen Ajax spreuken en een shirtje en dat letterlijk in the middle of nowhere. Onderweg stoppen we ook bij de Devils Marbles waar allerlei mega grote stenen, nieuwe rotsen vormen. Eva, Florian en ik hebben toevallig allemaal dezelfde kleur kleren aan dus we hebben er een mooie 'boyband' fotoshoot gehouden. In de avond bekijken we de zonsondergang met een drankje en spelen wat spellen voordat we in onze swags kruipen. Een man uit het dorp kwam de avond bij ons doorbrengen en verteld bij het kamvuur allerlei spookverhalen zodat we rustig in slaap kunnen vallen.. haha

Ook deze dag gaan we veel tijd doorbrengen in de truck. We rijden vroeg in de ochtend aan richting de Daly Waters Pub, de oudste kroeg van de outback. Er hangen de meest gekste dingen rondom deze pub. We mogen er gebruik maken van de tuin, bbq en het zwembad. Na de lunch gaan we naar de Mataranka Thermal Pools. De eerste is redelijk gemaakt maar wel heerlijk om in te zwemmen. De tweede plek ligt wat meer afgelegen en is helemaal natuurlijk. Je kunt je mee laten drijven door de stroming. We liggen op onze ruggen zodat we de omgeving goed kunnen bekijken en zien de palmbomen en tropische planten voorbij komen. Hierna mogen we weer wat kilometers in de truck doorbrengen zodat we nog in het licht aankomen op het kamp. Het is een ontzettend mooie plek en het lijkt of wij de enige op de wereld zijn. We eten steak van de bbq met een drankje en luisteren naar Daniel op zijn gitaar bij het kampvuur totdat we weer in onze slaapzakken kruipen.

Om 5 uur gaat de wekker weer en verlaten we het kamp voor een hike van 14km door de Katherine Gorge. Een super mooie omgeving die langzaam wakker wordt terwijl de zon tevoorschijn komt. De honderden vleermuizen verdwijnen en de kangoeroes springen rond. Je kunt hier duidelijk zien dat je tussen het droge landschap van de outback zit en de tropische omgeving van Darwin. Het uitzicht veranderd hierdoor continu. Na de hike rijden we een stukje verder voor een frisse duik in de Edith Falls. Het is 34 graden dus daar waren we wel aan toe. We drogen op in de zon en gaan dan weer wat kilometers rijden. Onderweg stoppen we nog voor een vers gedraaid ijsje en zien dan een wilde slang voorbij komen. De eigenaar van de Lazy lizard is gek op slangen en gaat er achteraan om hem te vangen. Uiteindelijk lukt het hem en blijkt het de tweede gevaarlijkste slang ter wereld te zijn. Gelukkig was hij er op tijd bij en heeft de slang niemand gebeten. Dit gebeurd hier vaker en de eigenaar probeert de slangen te vangen en op een veiligere afstand van zijn bar weer los te laten. Na dit avontuur mogen we nog een paar uurtjes doorrijden totdat we in Darwin aankomen. Na een douche gaan we met zijn alle naar de Mindil beachmarket, een gezellige plek met veel eetkraampjes en andere dingen. We bekijken de zonsondergang en eten allerlei soorten gerechten. Ik heb hier ook met Lian afgesproken, ze had gereageerd op mijn Facebook berichtje voor de westkust. Ze sluit aan bij de groep en met zijn alle gaan we nog naar een bar om een biertje te doen waarna we allemaal vermoeid ons bed in kruipen.

De volgende dag gebruik ik vooral om te wassen en om het een en ander uit te zoeken voor de westkust met Lian. In de avond gaan we naar Deckchair cinema, een mooie buitenbioscoop omringd door bomen, papegaaien, opossums en vleermuizen. Overal branden lichtjes en met een biertje ploffen we neer in een van de deckchairs.

Samen met Florian, Eva en Lian hebben we 2 dagen een auto gehuurd om Lichtfield national park te gaan bezoeken. We rijden van waterval naar lagoon en hiken en zwemmen de 2 dagen door. De omgeving is erg mooi en het is heerlijk om zo vrij te zijn om niet op de tijd te letten en overal zo lang te blijven als we zelf willen. Op sommige plekken is er verder niemand en liggen we in een natuurlijk zwembad met aan de ene kant een waterval en aan de andere kant een panoramisch uitzicht. Veel plekken kun je alleen bezoeken daar een korte hike van een paar kilometer en met 34 graden was het daarna extra lekker om in het water te duiken. Wanneer we weer terug in het hostel zijn gaan we nog een laatste avond met zijn alle naar de Mindil sunset beachmarket. De Daniels zijn ook weer aangesloten en we genieten van de zonsondergang, gekke verhalen en een biertje.

In de ochtend neem ik afscheid van Eva, Florian en de Daniels en gaan Lian en ik nog even verder plannen. Ik moet ook medicijnen bijhalen wat een heel gedoe was omdat ze mijn dosis niet hebben in Australië. Dus na twee doktersbezoeken en twee apotheekbezoeken verder mag ik 4x per dag medicijnen pakken ipv 1x... Beetje vervelend, vooral omdat mijn leven hier zo onregelmatig is maar goed daar wennen we ook wel aan. We drinken samen nog een biertje en ontmoeten de volgende dag Jesse en Adina die met ons samen de westkust gaan afreizen. We besteden onze tijd vooral aan de voorbereiding van onze komende trip naar het westen. Maar wat een mooie ervaring was de Outback!

24-08 / 05-09

1. Lenie albers:
    5 september 2017
    Weer n geweldig verhaal.en prachtige foto's.bedankt Imke
  2. Margo:
    Super vet!
  3. Ria Megens:
    5 september 2017
    mooi imke wat een mooi landschap tot de volgende keer gr uit Herpen.
  4. Florian kuklik:
    10 november 2017
    I saw your latest post on Facebook and I jumped directly into your Darwin Story. It's really nice and it made me laugh to see all the funny pictures of our journey - good memories :)
    Take care of you and enjoy your time .... Cheers... Florian ;)