Melbourne, The Great Ocean Road en mijn laatste dagen in Straya!

18 februari 2018 - Melbourne, Australië

Een kleine kennismaking met Melbourne had ik al gehad voordat ik naar Tasmanië was gegaan maar ik wilde er graag nog meer van zien. Melbourne is al 7 keer verkozen tot meest leefbare stad ter wereld. Nog genoeg te zien en te ontdekken dus. Eerst had ik met Britt afgesproken na 7 maanden. Britt was mijn eerste reismaatje vanaf Sydney en is ondertussen ook aangekomen in Melbourne, we spraken samen met Rajco af op een dakterras om bij te kletsen. Gezellig om weer oude bekende te zien. Hierna gingen we naar een feestje in Marielle's appartement en leerde ik de vrienden van haar en Britt kennen. We speelden drankspelletjes en gingen erna naar verschillende barretjes. Het was een erg gezellige avond en we hebben veel gelachen.

De dag erna waren Marielle en ik een beetje brak en zijn we naar het strand van St Kilda gegaan. We lagen lekker in de zon uit te brakken terwijl er naast ons een concert van Fatboy slim aan de gang was. Prima achtergrond muziekje waardoor er ook een leuke sfeer op het strand hing. Veel mensen waren ook daar op de muziek aan het dansen. We besloten daarom om wat eten en drinken te halen en een picknick op het strand te houden. Later op de avond moest Ajax tegen Feyenoord spelen en die wedstrijd wilde ik graag zien. Samen met een paar Nederlandse jongens is het na veel moeite gelukt om de wedstrijd in een kroeg te kijken. Gelukkig weer een mooie uitslag voor Ajax!

Samen met Brian, (een van de jongens van het voetbal kijken) ben ik twee dagen erna naar Australian Open gegaan. Dit is een van de vier grootste tennistoernooien ter wereld. We hadden kaartjes gekocht voor de kwartfinales. Eerst zagen we de mannen dubbel, daarna de vrouwen en als laatste de mannen in de Rod Laver Arena. Bij de vrouwen moedigden we de Belgische Elise Mertens aan. Erwin was er ook maar zat een stukje van ons vandaan, hem kende ik nog van Brisbane. Tijdens de wedstrijd tussen Kyle Edmund en Grigor Dimitrov zat hij tussen alle Hongaren in, die helemaal verkleed en met vlagen en toeters aan het zingen waren. Het was een super grappig gezicht vanaf ons omdat hij er heel droog en rustig tussen zat. Na deze wedstrijd gingen we met zijn drieën fish and chips eten en zagen we dat er zo twee Nederlanders in de dubbel op het programma stonden. Die moesten wij natuurlijk even gaan aanmoedigen... Er waren weinig toeschouwers waardoor we opvielen met ons gejuich.. Haha Helaas heeft het niet geholpen en zijn ze uitgeschakeld in de kwartfinale. Nog twee andere dagen ben ik naar het Australian open festival gegaan om de wedstrijden te bekijken op grote schermen.

Verder ben ik met Britt naar de Shrine of Remembrance geweest waar we een mooi uitzicht hadden over de stad en de botanische tuinen. Met Marielle ben ik naar de National Gallery of Victoria geweest. Dit was een erg interactief museum waar iedere ruimte totaal anders was. Overal kon je gaan liggen, zitten of het kunstwerk veranderen. In Melbourne zie je overal kunst en muziek. Er is ook een bekende straat die bijna dagelijks veranderd. De straat heet Hosier Lane en is vol met graffiti en streetart. Je kunt er bijna altijd wel iemand aan het werk zien. Ik ben er voor de eerste keer met Marielle doorheen gelopen maar nog regelmatig terug geweest om een bepaald kunstwerk af te zien.

Eerst heb ik een tijdje in het centrum gezeten maar later ben ik verplaatst naar de wijk Fitzroy. Dit is een wijk net buiten het centrum maar super leuk! Zeker mijn favoriete wijk en plek in Melbourne. Het hipstergehalte is behoorlijk hoog, overal is kunst, zijn lekkere eettenten, gezellige (rooftop)barretjes, ouderwetse muziekplatenwinkels en leuke boutiques. Als ik hier rond liep zag ik iedere keer weer een nieuwe leuke plek waar ik heen wilde. Ik heb dan ook behoorlijk wat plekken getest... Verder kun je in Fitzroy ook goed op stap. Op veel plekken spelen er bandjes en ze hebben allemaal een eigen stijl. Zo hebben we een goede bar gevonden waar ze alleen maar rum serveren, dat ging wel hard met de alcohol... Ook in het CBD zijn veel leuke uitgaansgelegenheden en ik heb er veel gezellige avonden gehad!

Op 26 januari is het Australian Day, met mijn kamergenoten ben ik naar het park gegaan waar een klein festival was. We zagen daar verschillende optredens en aten veel verschillende gerechten van de foodtrucks. Onderweg kwamen we veel protesten tegen van aboriginals maar ook van de 'nieuwe' Australiërs. Er is veel te doen over de datum van Australian Day omdat het de dag is dat de eerste vloot uit Engeland, Sydney bereikte. Dit was ook het begin van de vele moorden op de aboriginals. Veel mensen vinden het daarom ongepast om op deze dag te feesten. Ik vond het interessant om dit te zien en begrijp ook waarom er zo veel controversie is rondom deze nationale feestdag. Om 9 uur was er een vuurwerk show waar we heen zijn gegaan, met als afsluiting biertjes in de stad.

Tussendoor ben ik ook naar de Great Ocean Road geweest, dit is denk ik de bekendste weg van Australië en loopt 240 kilometer langs de kustlijn. Ik had een tip gekregen om dit met Teepee Tours te doen. Dit is een tweedaagse tour waarbij Andrew (een Australische gast uit Melbourne) met een busje een groot gedeelte van de Great Ocean Road op en neer rijdt. Wat er tussendoor gebeurd staat vrij open en zo gingen we met zijn zevenen vanaf Melbourne op pad. We maakten zelf een Spotify lijst en iedereen was gezellig aan het kletsen onderweg. We stopten op verschillende mooie stranden waar we met een biertje, gitaarmuziek en Subway sandwiches onze tijd doorkwamen. Het was 35 graden dus het was lekker om regelmatig een duik in de oceaan te nemen. We stopten ook bij de 12 apostels, de bekendste plek van de Great Ocean Road. Mooi om te zien want het uitzicht en het weer, waren weer fantastisch. Onze laatste plek was de Loch Ard Gorge, dit strand ligt verscholen tussen twee grote rotsformaties waardoor er vrijwel nooit wind staat. Het was nog steeds erg warm en we genoten van de plek terwijl de zon onder ging. Na een stukje rijden kwamen we aan bij de tipi waarin we gingen slapen. Eerst een uitgebreide barbecue waar we over onze hoogte en dieptepunten spraken van 2017. Ik vond het erg lastig om maar een hoogtepunt te kunnen noemen.. Haha Later maakten we de vuurkorf aan in de tipi, dronken we nog een biertje en speelde Andrew op zijn gitaar totdat we allemaal in slaap vielen. De volgende dag ging weer op dezelfde chille manier verder. Helaas waren de golven niet goed genoeg om te surfen waardoor we naar een waterval zijn gaan hiken. Met Maya en Kristie ben ik erna even gaan winkelen in Lorne, waar we alle drie terug kwamen met nieuwe sieraden. Als laatste zijn we ook nog bij Kennet River geweest. Daar zagen we wilde koala's en vele papegaaien. Andrew had voer meegenomen en terwijl ik een papegaai aan het voeren was vloog er een andere op mijn hoofd.. Haha

Mijn laatste avond in Melbourne en Australië ben ik naar Chapel street gegaan met Britt en vele andere voor een aantal laatste drankjes! Na iets meer dan 8 maanden is het voor mij nu tijd om Australië te verlaten. Ik trakteer mijzelf op het vliegveld op een uitgebreide maaltijd met een wijntje. Ik vind het erg jammer dat mijn tijd hier erop zit want ik ben echt een beetje van Australië gaan houden. Als ik door mijn duizenden foto's scroll krijg ik al een beetje heimwee... Maar ik besef mij ook dat ik super blij ben dat ik al deze mooie momenten heb mogen meemaken en zoveel van dit prachtige land heb mogen zien! Australië en iedereen die ik heb ontmoet, bedankt voor deze geweldige tijd! Tot ooit!

20-01 / 02-02

1. Ria Megens:
    18 februari 2018
    hoi imke zo op weg naar een beetje deze kant op: wat een mooie reis ik heb al een fimpje gezien dat je op Balie aan komt . hier is inmiddels de carnaval voorbij paps en mams waren weer leuk in de optocht .
    ga lekker genieten op balie en ga ook de gost hotel bezoeken doeiiiiiiiiii