Magnetic Island, Tully en Cairns

24 augustus 2017 - Cairns, Australië

Het is 4 uur wanneer mijn wekker gaat en ik met de trein naar Townsville vertrek. Ik had het geluk om de hele rit langs een snurkende man te mogen zitten.. Weinig uurtjes slaap dus maar gelukkig hebben ze veel films in de treinen hier. Vanuit Townsville pakken we de ferry naar Magnetic Island. Het hostel ligt aan het strand en heeft allemaal kleine huisjes en een erg gezellige bar. Hier kan ik mij wel vermaken! Met de mensen van de Loka bus ploffen we neer bij het zwembad. Per toeval kom ik Mark en Inge weer tegen en ze besluiten om de avond te blijven eten en  een paar cocktails mee te drinken. In het hostel is veel te doen en ondertussen ken ik al veel mensen die aan het reizen zijn door de eastcoast. Het is daarom iedere keer erg gezellig op alle plekken.

Met een aantal mensen van de Loka groep besluiten we om met een 4wd het eiland te gaan verkennen. We stoppen bij mooie stranden, lopen een hike, spotten wilde koala's, nemen een duik en voeren bananen en wortels aan rockwalabi's. We sluiten de dag af met een zonsondergang op westpoint. Heerlijke dag! In de avond is iedereen weer te vinden in de bar waar we ook allemaal eten.

Na een paar uurtjes slaap gaat mijn wekker wederom vroeg om de ferry en trein naar Tully te pakken. Het is een stadje die veel backpackers overslaan. Het lijkt een beetje op een oude cowboy stad en er zitten al behoorlijk wat mensen in de ochtend aan het bier. Via Loka hebben we hier een hotelkamer die ik deel met Louisa en Simon. Voor ons een luxe en daar maken we goed gebruik van. Na een uitgebreide lunch gaan we samen met Jenny naar het Alligators nest. Dit is een mooie rivier waar je in kunt zwemmen en we willen ook meteen een duik nemen. Ik zet een voet in het water en meteen komt er een slang op 20 cm afstand langs gezwommen. We schrikken allemaal maar besluiten uiteindelijk toch een duik te nemen. Later horen we dat er ook giftige slangen te vinden zijn maar gelukkig hebben we erna geen slangen meer gezien.

Na een goede nacht slaap in het hotel heb ik in de ochtend de kamer voor mij alleen. Simon en Louisa zijn een trekking gaan doen. Helaas duurt hij 5 uur en is er een behoorlijke tijdsdruk waardoor het voor mij niet handig is om mee te gaan ivm mijn hart. Dit betekend wel dat ik voor het eerst sinds een lange tijd een privé kamer heb. Toch wel lekker wakker worden een keer! Hierna mag ik meteen plaatsnemen aan een champagne ontbijt, goed begin van de dag! Erna moeten we snel door naar de trein om te vertrekken naar de laatste plek van de oostkust: Cairns. Aangekomen in Cairns check ik in en verken mijn nieuwe nieuwe en chille hostel. In mijn kamer is Darren, een jongen uit Adelaide en hij nodigt mij uit voor een wandeling door de stad. We komen veel mensen tegen die ik tijdens de oostkust heb leren kennen en Darren maakt de grap dat het lijkt of ik degene ben die hier al langer is. In de avond ga ik uiteten met de Loka groep bij Woodshed en gaan we op stap.

De volgende dag slaap ik uit, geniet van het uitgebreide gratis ontbijt en gebruik de dag om de komende tijd van mijn reis te plannen. In de avond doe ik mee met de pubquiz, helaas winnen we niet maar gezellig is het wel. De dag erna ga ik naar de lagoon, een groot gratis zwembad aan de zee midden in Cairns. In verband met haaien en krokodillen mag je hier niet in de zee zwemmen maar de lagoon zorgt voor de oplossing. Eind van de middag ga ik naar het museum van Cairns. Het is interessant om te zien hoe snel steden hier groeien en de verschillen tussen de aboriginals en de 'white man' zoals ze hier worden genoemd. Na een etentje met mijn kamergenoten ga ik naar Gilligans waar veel mensen verblijven die ik ken. We hebben er weer een zeer geslaagde stapavond.

Met 4 meiden van mijn hostel hebben we besloten om een auto te huren en de watervallen rond Cairns te bezoeken. We stoppen als eerste bij een mooie rivier voor een wandeling en rijden dan door naar de Josephine waterfall. Dit was een hele mooie met natuurlijke glijbanen erin. Na een aantal keer gegleden te hebben drogen we op in de zon. We hebben honger gekregen en gaan op een mooie plek met uitzicht over de bergen een pie en ijskoffie eten. Onze laatste stop is de Millaa Millaa waterfall, bekend van de clip van Mysterious girl - Peter Andre en de Herbal Essence reclame. Iedereen stopt hier dan ook om de bekende hairflip foto te maken. Na een paar pogingen hebben wij ook allemaal ten minste een foto die toonbaar is... Haha Na een gezellige terugrit eten we met zijn alle pizza en drinken nog een biertje.

Vandaag mag ik weer vroeg opstaan om met een boot mee te gaan en de Great Barrier Reef verder te gaan ontdekken. Om 7.15 meld ik mij bij de pier en stap ik op de Ocean Freedom, een mooie grote boot. We krijgen ontzettend veel te eten en ik ontmoet meteen een aantal gezellige meiden. Bij de eerste stop kun je ook met een bootje mee waarvan de bodem van glas is. Wij doen dit ook en zien meteen veel vissen. Helaas wordt de tocht verstoord door een vrouw die de halve boot onderkotst omdat ze zeeziek is... Smerig! De kleine boot gaat snel terug zodat iedereen zich kan wassen en de boot schoongemaakt kan worden. Ik wilde graag gaan duiken maar in Australië zijn ze heel strik op medisch gebied en ze geven aan dat ik het niet mag. Ik baal er wel van maar gelukkig vind ik snorkelen ook heel leuk. Ik plons het water in en zie weer veel verschillende visjes voorbij komen. Na een uitgebreide lunch komen we aan op de tweede plek. Deze is supermooi! Het water is helder blauw en er is een klein zandstrand aanwezig. Het koraal is hier zo kleurrijk, waar ik op hoopte. Ik zie zoveel kleurrijke vissen, schildpad en koraal dat ik de hele tijd in het water blijf snorkelen. De meeste gaan na een tijdje chillen op het strand maar ik wil graag zo veel mogelijk ontdekken van deze plek. Ik snorkel naar een rif een stukje verderop waar ook nog 2 andere jongens zijn. Ineens zien we een grote White Tip Reef Shark onder het koraal verstopt. Met zijn drieën volgen we voor ongeveer 20 minuten de haai en halverwege komt er nog een bij! Het zijn zo'n mooie sierlijke beesten en het maakt het snorkelen nog mooier. Terug op de boot krijgen we fruit, een kaasplank en veel verschillende toetjes te eten. We varen weer terug naar de marine van Cairns en ik geniet nog na van de ervaring. In de avond ga ik nog een keertje uiteten met Mark en Inge en nemen nu echt afscheid want hun vliegen de dag erna weer terug naar Herpen.

Samen met Magda en Jonathan wacht ik vroeg in de ochtend op de bus die ons de komende 2 dagen mee gaat nemen naar de Daintree forrest en cape Tribulation. Daintree is het oudste regenwoud ter wereld en is 165 miljoen jaar oud. We komen als eerste aan bij Mossman George, dit is de plek waar het regenwoud start. Een aboriginal staat op ons te wachten voor een welkomstceremonie en een uitleg over deze plek. Ze liet ons ook zien hoe aboriginals zich identificeren met verschillende kleuren verf uit de natuur. Hierna lopen we een mooie route door Mossman George en zien slangen, spinnen en ontzettend grote bomen. Terug bij de bus rijden we naar de Daintree River voor een cruise in de mangrove en spotten we 2 wilde krokodillen. Toch weer heel anders dan een krokodil in een dierentuin. Het zijn echt prachtige beesten maar ze hebben helaas de rare gewoonte om de kleine krokodillen op te eten. We zien ook een krokodil van een jaar oud en die was nog maar 50 centimeter, waarschijnlijk een lekker hapje voor de krokodil die we net hadden gespot. Na de cruise rijden we door naar Cape Trib beachhouse dat midden in Cape Tribulation ligt. Het is de enige plek waar het regenwoud en het rif samenkomt op de wereld. We hebben behoorlijke honger dus gaan eerst lunchen voordat we de omgeving gaan verkennen. Het is toch echt wel een bijzondere plek en ontzettend mooi. We eten aan het strand en Jonathan, Julia en ik besluiten om mee te gaan met de nightwalk door het regenwoud. Gewapend met een zaklamp gaan we met 10 mensen in het pikkedonker het regenwoud in. Bijzonder om in het donker allerlei dieren te spotten en te horen. Voor de spinliefhebbers: de grootste was ongeveer net zo groot als mijn gezicht... We zien ook lichtgevende takken en een super oude holle boom waar je in kon staan. De film avatar is door dit soort bomen geïnspireerd. Bij terugkomst drinken we nog een cider en gaan dan ons bed opzoeken.

Wakker worden is niet zo erg op deze plek, met een lekker ontbijtje en de geluiden van de Daintree forrest. Na het ontbijt maken we een lange strandwandeling tussen het regenwoud en het koraal in. We relaxen nog wat aan het water, lunchen en gaan dan weer voor een vers gemaakt ijsje. Bekijken nog een mooi uitzichtspunt en verkennen Port Douglas. Weer terug in Cairns zijn we allemaal vrij moe maar hebben honger dus gaan met zijn alle naar de nightmarket voor een grote Aziatische noodlesoep waar je met 3 man van kan eten. We kopen nog wat kleine dingen, drinken een biertje en gaan dan lekker naar bed. De volgende dag bereid ik mij voor op mijn trip naar Alice Springs, doe mijn was en chill de middag bij de lagoon. In de avond ga ik een drankje doen met wat mensen en vroeg naar bed want mijn wekker gaat alweer om 5.15!

13-08 / 23-08

1. Ria Megens:
    24 augustus 2017
    het was weer een mooi verhaal kijk uit naar je volgende verhaal een ding je schijft over Mark en Inge zijn dat herpse mensen. doeiiiiiiiiiiii
  2. Lenie albers:
    25 augustus 2017
    Weer n prachtig reisverhaal Imke.bedankt groetjes .