Karijini, Exmouth en mijn verjaardag

3 oktober 2017 - Exmouth, Australië

Weer een nieuw avontuur staat klaar voor de komende dagen. Met zijn achten gaan we mee met Joe, hij heeft een bus opgeknapt zodat we daarin kunnen slapen, koken, tv kijken en douchen. Daarnaast heeft hij ook een 4wd voor de off-road routes en een speedboat zodat we ook het water op kunnen, achter de bus hangen. Lian, Adinda, Jesse en ik waren hem onderweg al een keer tegen gekomen en het leek ons superleuk om met hem mee te gaan. Verder is er Heleen uit België, Armand uit Frankrijk, Jess uit Duitsland en Mrinal uit India. We rijden een stukje met de bus naar Cable beach voor een lunch op het strand en een duik in het water. De sfeer is goed en we rijden door naar een kampeerplek. In de bus kunnen we gezellig rondom tafels zitten en kaarten of andere spellen doen. In de avond sprokkelen we hele bomen bij elkaar voor een kampvuur en maken we burgers op de barbecue. Ondertussen genieten we van een koud biertje, nu we weer gebruik kunnen maken van een koelkast.

Ik word wakker na heerlijk geslapen te hebben en ontbijt buiten in de ochtendzon. Wat is het lekker om weer een eigen bed te hebben... Waar ik op het begin van mijn reis mijn eigen bed miste en moest wennen aan het slapen met andere op een kamer, voelt het nu alweer als een luxe om überhaupt een eigen bed te hebben. Haha! We gaan naar eighty mile beach en rijden met de 4wd een rondje op het strand om een goede spot te kiezen. We worden gewaarschuwd voor haaien door mensen die 10 minuten geleden er eentje hebben gezien. Voor de meeste haaien zijn wij geen voer dus we duiken toch met zijn alle de oceaan in. Het is wederom een supermooi strand met prachtige schelpen. Ze hebben opdrukken die soms op een zon of een bloem lijken, als ik ze in een winkel zou zien dan zou ik denken dat ze nep zijn. We nemen er een aantal mee en gaan dan weer verder rijden. We komen aan bij Port Hedland waar we weer even een duik kunnen nemen. In de bus was het op een gegeven moment 39 graden dus we zijn er alweer aan toe. De Pretty Pool ziet er mooi uit, het is een uitmonding van de zee met mangroves er omheen. Je kunt er niet altijd zwemmen in verband met krokodillen maar de pool is al ver weg van de zee doordat het eb is en er liggen al meer mensen in het water. Na een korte inspectie durven wij het ook aan en genieten van de verkoeling. In de avond koken we met zijn alle en kletsen buiten onder de sterren. Daar zie ik ook mijn grootste vallende ster ooit! Wauw, hij zag er uit zoals je hem vroeger zou tekenen, met een felle glinsterende streep die lang zichtbaar blijft.

Vandaag staan we vroeg op zodat we op tijd aankomen bij Karijini National Park. Dit is een van de mooiste National Parks van West Australië en ik denk zelfs misschien van heel Australië. We bezoeken de Dales Gorge waar we doorheen hiken en op drie (Circular pool, Fortescue Falls En Fern pool) verschillende plekken kunnen zwemmen in de pools en watervallen. De route er naar toe is door mooie kloven met overal mooie uitzichten. En wauw, wat een mooi park! Het is ook zo lekker om tussendoor iedere keer af te koelen in het groen/blauwe heldere water. Wanneer we terug bij het kamp komen maken we het vuur aan, zetten een muziekje op, pakken een cider uit de koelkast, spelen een spel en lachen om de gekke verhalen van Heleen.

De volgende dag gaan we naar de andere kant van het National Park waar veel verschillende Gorges te zien zijn. Vrijwel alle routes zijn in de 5e categorie, wat betekend dat het de moeilijkste graad is. Het is veel klimmen en je hebt je handen en voeten nodig om op plekken te komen. Dit maakt het superleuk om overal als aapjes doorheen te klauteren. We mogen en kunnen overal zwemmen en de ene plek is nog mooier dan de andere. We gaan in totaal naar 4 Gorges: Knox Gorge met het mooie uitzicht. Joffre Gorge een grote open klif met een waterval waar een soort steiger van zand in is waardoor je in het midden van de pool kunt zitten. Perfecte plek voor een lunch! Daarna gaan we door naar Hancock Gorge, wat mijn favoriet is. De weg er naar toe is zo mooi en cool om te doen. Het wordt ook wel de Spider Walk genoemd en je moet jezelf boven het water tussen de kliffen klemmen om er te komen. Op het einde kun je over de rotsen glijden omdat het water alles glad heeft geslepen. Als we aankomen bij de Kermit pool is er nog niemand en kunnen we er via de natuurlijke glijbaan zo in plonsen. Ranger Damon komt checken of alles goed gaat omdat de tracks soms gevaarlijk kunnen zijn. Heleen begint een van haar vele grappige gesprekken met hem en uiteindelijk red ze nog dramatisch zijn leven door een hornet wesp weg te jagen. We hiken weer het hele stuk terug en gaan dan naar de laatste Gorge: Weana Gorge, wederom een categorie 5 hike en met een grote pool aan het einde. We chillen daar nog even en gaan dan uitgeput terug naar de bus. We koken, eten drinken en spelen spellen totdat we allemaal moe zijn van een top dag en vroeg ons bed in kruipen.

Om 3 uur in de nacht gaat de wekker en staan we op om Mount Bruce te beklimmen. We willen er de zonsopkomst bekijken en de hike duurt ongeveer 2 uur. Om half 4 zitten we allemaal in het donker in de 4wd richting het beginpunt. Als een echte kampeerder heb ik mijn hoofdzaklamp op en begin aan de klim. Ik ben er erg blij mee want we gaan langs allerlei kliffen en moeten onze handen en voeten gebruiken om omhoog te komen. Ook deze hike is in de 5e categorie en extra lastig in het donker. Eenmaal boven zijn we precies op tijd want de lucht begint net te veranderen van kleur. We zoeken een plekje op en genieten van het mooie uitzicht. Langzaam wordt de uitgestrekte omgeving rondom ons zichtbaar. Wanneer de zon helemaal op is beginnen we aan de terugweg. We kunnen nu pas goed de route zien die we hebben afgelegd en het is maar goed dat we soms niet konden zien waar we allemaal langsop klommen... Haha Om 9 uur zijn we weer terug bij de bus en maken we pannenkoeken als tweede ontbijt. Iedereen rust even uit en dan gaan we naar de Hamersley Gorge om daar verder te chillen. Om daar te komen hoeven we geen hike te doen, dus we kunnen meteen in het water springen. Het was erg warm de hele ochtend (boven de 40 graden) dus ik was er aan toe. De plek is wederom erg mooi. Je raakt bijna gewend aan alle prachtige plekken hier omdat er zoveel zijn maar ook deze is toch weer bijzonder. De Gorge is een kloof met wanden die meer dan een biljoen jaar oud zijn en waarvan je alle lagen erg goed ziet. Door erosie is het steeds dieper geworden en nu kun je tussen de kloven zwemmen en afkoelen van de hitte. Met Jesse, Armand en Joe klim ik ook naar de spa pool via rotsen en kliffen en gelukkig komen we er allemaal heelhuids aan. We hoorden erna dat er 3 dagen geleden nog iemand is afgevoerd doordat hij halverwege de route van de rotsen is gevallen. De spa pool lijkt wel nep zo mooi, dus het was het zeker waard! Hierna rijden we weer terug naar de bus en maken een snack. Mrinal laat hierbij voor de vierde keer zijn eten vallen in de bus, het was zo grappig dat ik moest huilen van het lachen. Hij heeft per ongeluk overal family packages van gekocht en die komen nu goed van pas omdat ie iedere keer nieuwe maaltijden moet klaarmaken omdat hij alles laat vallen. In de avond spelen we het weerwolven spel rondom het kampvuur met een biertje en houden het onverwachts nog lang vol voordat we naar bed gaan.

We worden rustig wakker en gaan vandaag veel kilometers maken. We doen wat inkopen voor de komende dagen in Tom Price en rijden dan zoveel mogelijk kilometers richting Exmouth. Ideaal dat je onderweg gewoon een dutje in je bed kan gaan doen of een filmpje kunt kijken. We komen in het donker aan op een kampeerplek en gaan op zoek naar hout voor het kampvuur. We maken daar ook ons avondeten op klaar. Om 12 uur wordt Heleen 26, dus we hebben de bus versierd en wat andere dingen voor haar gekocht. Ze had zelf al wat drankjes op en zorgde daardoor voor genoeg vermaakt en we hebben veel gelachen.

Het is nog 3 uur rijden totdat we in Exmouth aankomen. De omgeving is langzaam veranderd van de outback, bergen en verlaten wegen naar een mooie weg langs de kust. We zien zoveel walvissen vanuit de bus dat we onderweg een keer stoppen en het dak opklimmen om ze goed te bekijken. We parkeren de bus en rijden verder met de 4wd naar Turquoise Bay, een supermooi strand om te gaan snorkelen. De stroming is erg sterk en dat heeft zijn voordelen, je hoeft zelf niets te doen en kunt je mee laten voeren langs alle mooie plekken. Het koraal is hier nog bijna onaangetast waardoor het zijn kleuren heeft behouden. Daarnaast zie ik een schildpad en een haai maar door de sterke stroming kan ik niet met ze mee zwemmen of er een foto van maken. Reefsharks zijn zo sierlijk om te zien, ik had niet verwacht dat ik ze zo mooi zou vinden. We leggen onze handdoeken op het strand na het snorkelen en genieten van de zon. We besluiten om een paar biertjes en ciders te halen en naar de vuurtoren te rijden voor de zonsondergang. We hebben ook taarten gekocht voor Heleen en vieren nog een keer haar verjaardag. Ondertussen gaat de zon onder en geven de walvissen een showtje weg in de zee. Jess en ik maken springrolls voor het avondeten en we trekken nog een biertje open voordat we gaan slapen.

We worden wakker met de geluiden van de zee, de bus is letterlijk geparkeerd op 1 minuut afstand van het strand. Ik zet een kop thee, maak mijn yoghurt met fruit en crueslie en ga naar het strand. Sommige zijn er al, sommige liggen nog op bed. Het is 7.30 uur en er is al een surfwedstrijd voor kinderen aan de gang. De zon schijnt en het is heerlijk wakker worden op deze manier. Een paar van ons pakken ook een surfplank en gaan de oceaan in. Als iedereen wakker en klaar is, rijden we met de 4wd naar een verlaten strand. Onderweg zien we kangoeroes en dingo's langs de weg. We halen de speedboat van het dak en varen de oceaan op. We hebben onze snorkels meegenomen en duiken in het water. Het eerste wat Adinda en ik zien is een haai! Enthousiast roepen we de rest maar helaas verschuilt de haai zich weer onder het Reef. We laten ons weer meevoeren met de stroming en zien de meest kleurrijke vissen. Later zien we nog een haai voorbij komen, dat was weer een geslaagd ochtendje snorkelen. We chillen op het strand, lunchen uitgebreid en gaan dan skurfen. Dit is surfen maar dan achter een boot, je staat op het surfboard en houdt jezelf in balans met een touw dat aan de boot hangt. Na een tijdje oefenen lukt het mij ook om op de juiste manier te staan en de balans te vinden. Ik kan nog wel wat oefening gebruiken maar het was heel vet om te doen! De zon is al langzaam aan het zakken en het koelt een beetje af. Ik pak een warme douche en begin dan aan het avondeten met een drankje. Iedereen is verkleurd en hongerig van de hele dag en de Nachos gaan er goed in. We slapen weer op dezelfde plek maar zijn dit keer helemaal alleen. We besluiten om een avondwandeling te maken op het strand. Er is namelijk al een kans dat de schildpadden eieren aan het leggen zijn en in het donker heb je de meeste kans om ze te spotten. We lopen het strand op en schijnen met onze zaklampen de oceaan in... Het eerste wat we zien is meteen een supergrote schildpad. Wauw! Waarschijnlijk had hij net zijn eieren begraven. Verder zien we heel veel krabben en kreeft van 60/70 cm. Verderop ontdekken we een spoor van een schildpad en zien er nog een die onderweg is om terug het water in te gaan. We besluiten weer terug te gaan en komen dan nog wat schalen van eieren tegen. Iedereen is moe van de hele dag en gaat richting zijn bed maar wat een heerlijke dag was dit met zoveel wildlife!

Vandaag worden we weer net zo relaxt wakker als de dag ervoor. Na het ontbijt gaan Lian, Adinda en ik voor een yogasessie op het strand. Na het skurfen van de dag ervoor heb ik behoorlijke spierpijn dus wat rekken en strekken kon ik wel gebruiken. Rond 10 uur gaan we met de 4wd naar Bundegi beach. We gaan weer snorkelen maar helaas is er hier niet zo veel te zien. We besluiten om wat te relaxen op het strand todat we ons gaan klaar maken voor onze laatste avond in de bus. We hebben gereserveerd bij Froth, een restaurant en bar in het centrum van Exmouth. Alle andere dagen hebben we weinig andere mensen gezien, dus we hebben wel zin in een stapavondje. Het eten is lekker en de muziek is goed maar dan is het 22.00 uur en sluit de bar! Ik moet nog steeds wennen aan deze vroege tijden. We gaan terug naar de bus en gaan daar nog een tijdje door om de laatste avond af te sluiten.

Na een korte nacht worden we wakker op Town Beach, we maken een ontbijtje op de bbq en gaan dan hiken in Cape Range national park. Het is een korte maar mooie route die uitzicht geeft over de Charles Knife Canyon. Op onze laatste dag willen we nog een keertje skurfen en wake boarden dus we rijden terug naar Town Beach en halen de boot van het dak. Vandaag gaat het veel beter dan de eerste keer. Het lukt mij om een aantal keer een paar minuten te staan, super leuk om te doen! Helaas is het dan tijd om te pakken en afscheid te nemen van Joe. Hij dropt ons bij Potshot, het hostel in het centrum van Exmouth.

Ik verblijf nog een week in Exmouth en ga iets sneller door deze dagen heen. We zijn met een gezellig groepje en iedereen kent elkaar hier. Qua grootte is het hetzelfde als Herpen en het heeft ongeveer net zoveel voorzieningen. Alleen een paar extra restaurants, campings, hotels en een ontzettend mooie omgeving met veel wildlife. We beginnen de dag vaak met een koffie bij de Social Society en om 4 uur gaan we meestal naar happy hour bij het hostel voor een biertje. Wij zijn een aantal keer naar het strand geweest om te snorkelen of te zonnen en vaak eindigen we de dag met een biertje met zijn alle. Heerlijk om hier een paar dagen rond te hangen.

In Exmouth vier ik ook mijn verjaardag. De 29e beginnen we om 16 uur met happy hour, gaan dan naar Froth voor het Octoberfest en sluiten af in de Potshotbar. Met iets te veel drank op begin ik mijn 26e levensjaar. De volgende ochtend komt Heleen mijn kamer binnen om mij wakker te maken met een feestmuts. Samen met Armand en Clemence hebben ze de keuken versierd en pannenkoeken gebakken voor mijn verjaardag. Het is nog best vroeg en na het ontbijtje besluiten we allemaal nog even een dutje te gaan doen. Als we wakker worden maken we een tweede ronde pannenkoeken met kaas en bacon en nu heb ik ook meer honger. We vertrekken dan naar Manta Ray's, dit is een luxe hotel met een zwembad dat uitzicht heeft op de oceaan. We bestellen een cocktail en een kaasplankje en gaan lekker in de zon liggen. Ik heb er met mijn verjaardag weleens slechter bijgelegen.. Ondertussen bel ik met mijn familie en een paar vrienden. Langzaam zakt de zon weg en krijgen we weer trek. We nemen plaats in het restaurant en gedragen ons een keer niet als Backpackers. We bestellen een lekker fles wijn en de catch of the day. Als dessert bestel ik een super lekkere chocolade moelleux met bladgoud... De bediening komt deze brengen met vuurwerk en een verjaardagslied om het af te maken. Na het eten gaan we terug naar het hostel en pakken we met de andere nog een biertje. Het is een beetje raar om je verjaardag te vieren zonder iedereen van thuis maar dit was een heerlijke manier en een zeer geslaagde dag!

Mijn een na laatste dag in Exmouth ga ik zwemmen met walvishaaien. In de ochtend wordt ik opgehaald en gaan we met zijn negenen de boot op. De lucht is strakblauw en de oceaan is rustig. Er is een minivliegtuig in de lucht om wildlife te spotten zodat we een zo'n groot mogelijke kans hebben om ze te zien. De eerste keer dat we in het water zijn zien we mooi kleurrijk koraal, vissen en roggen. De tweede keer hoorden we dat er een walvishaai dichtbij is, we springen allemaal in het water met onze snorkels. Ik kijk onderwater en zie hem aankomen... WOW! De grootste vis van de oceaan zwemt voorbij op 1 meter afstand, wat een prachtige vis is dit! Door mijn verbazing en verwondering vergeet ik om meteen met de walvishaai mee te zwemmen en lukt het niet om hem nog in te halen. Gelukkig zien we nog 2x een walvishaai en ben ik nu beter voorbereid. Ik zwem zo lang mogelijk mee en kan tot 2 keer toe ongeveer 5 tot 10 minuten de walvishaai goed bekijken. De grootste was rond de 10 meter, dan zijn wij toch maar kleine wezens... Tussendoor krijgen we heerlijk eten en kunnen we zonnen op het dek. We zien ook nog veel walvissen en schildpadden rond zwemmen. We mogen helaas niet zwemmen met de walvissen omdat ze allemaal een kalf bij zich hebben en dan is het verbode. Ze komen wel erg dichtbij dus we zien een paar mooie sprongen voorbij komen. Terug in het hostel heeft Armand twee grote vissen gevangen met het speervissen. We besluiten om een barbecue op het strand te houden. Joe haalt ons op met de bus en we gebruiken een van de gratis barbecues op Town Beach. We hebben ontzettend veel te eten en de vis smaakt goed! Een goed laatste avondmaal en een top laatste dag in Exmouth.

17-09 / 03-10

1. Ellen:
    3 oktober 2017
    ❤️
  2. Ria Megens:
    3 oktober 2017
    zo prachtig allemaal wat een bofkont ben je toch zo veel mee te maken en te zien .
    beetje jaloers was ik maar 20 ga lekker verder genieten gr Ria Megens
  3. Papa van Hal,:
    4 oktober 2017
    Woh het is ongelofelijk wat je beleeft. Al vaker gezegd na je apjes en telefoontjes geeft het reisverslag een mooi beeld van wat je mee maakt.
    XX.
  4. Annelies van Hasselt:
    15 oktober 2017
    Leuk om te lezen en mooi om te zien. Wat een avontuur. Geniet er lekker van. En nog gefeliciteerd met je verjaardag.
  5. Mandy:
    12 november 2017