The Gibb River Road, Broome en vele kilometers

16 september 2017 - Broome, Australië

Het is gelukt! We hebben een 4wd kunnen regelen voor onze roadtrip richting Broome. Samen met Lian, Adinda en Jesse ga ik de komende anderhalve week rondtoeren. We slaan zoveel mogelijk eten, water en wijn in wat mogelijk is en rijden dan richting onze eerste stop. Dit is meteen een kampeerplek zonder voorzieningen, geen douche, geen wc en geen prullenbak. Primitiever gaan we het waarschijnlijk niet krijgen, maar het is wel een mooie locatie. We klappen de tent boven op het dak van de auto uit en zetten de tafel en stoelen buiten. Na het eten worden we uitgenodigd door een Engels stel om bij hun kampvuur te komen zitten. Met een wijntje kletsen we wat totdat we voor de eerste keer in de tent gaan slapen met zijn vieren. Als we uiteindelijk allemaal liggen is het best wel krap maar we vallen toch redelijk snel in slaap.

Halverwege de nacht worden we allemaal wakker van de kou terwijl het overdag 38 graden is! Ik ben de enige met een lakenzak en slaapzak dus de rest wil de volgende dag ook even een slaapzak erbij halen. Na wat nieuwe inkopen bezoeken we Katherine park. Hier was ik al geweest maar de rest wilde dit nog graag zien en het was op de route. Het uitzicht blijft mooi en na een korte wandeling gaan we weer verder. We hebben vandaag zo'n 512 km te gaan en stoppen verder alleen bij een roadhouse voor een drankje, in Gregory National Park om de aparte bomen te bekijken en bij de Victoria River crossing. Ik rijd zelf ook voor het eerst in Australië, in een 4wd aan de andere kant van de weg en in een automaat. Het gaat eigenlijk wel lekker en we genieten van de eindeloze wegen met de mooiste uitzichten. Totdat we kijken op de kaart en zien dat er de komende 150 km geen tank mogelijkheid is... Dat gaan wij niet redden! We hebben nog 10 liter extra benzine in een jerrycan bij maar ook dat is niet genoeg. We kwamen een aantal kilometers terug langs een kampeerplek en gaan proberen om van iemand benzine over te kopen. Gelukkig is iedereen heel vriendelijk, vinden ze het wel grappig en krijgen we een extra 10 liter benzine. Vanaf nu gaan we tanken bij iedere roadhouse die we tegen komen.. Haha Na een halfuurtje rijden parkeren we de auto weer en maken alles klaar voor de nacht. We koken, kletsen en gaan dan vroeg de tent in.

We worden deze keer een stuk beter wakker en ritsen de voorkant van de tent helemaal open zodat we de zonsopkomst vanuit ons bed kunnen bekijken. Wat een mooie kleuren kan de lucht toch hebben. Na een ontbijtje rijden we verder en komen bij de grens tussen Northern Territory en West Australia, hiermee gaan we anderhalf uur terug de tijd in en worden we gecontroleerd of we vers fruit en groente bij hebben. Apart dat er zoveel verschillen kunnen zijn binnen een land. Kort hierna arriveren we bij Lake Argyle Village, hier heb je een infinity pool die uitkijkt op het bekende meer. We nemen een frisse ochtendduik en genieten dan van een warme douche. Ondertussen is de temperatuur weer flink gestegen en gebruiken we de barbecue voor een lekkere lunch. In de middag maken we weer wat kilometers en komen dan vroeg aan bij de volgende rest area. We schenken de wijn in en spelen een kaartspel totdat we gaan slapen.

We staan weer vroeg op zodat we op tijd het national park in kunnen gaan. Het park kun je alleen in met een 4wd en is geheel onverhard. Na een kwartiertje komen we al aan bij het eerste water waar we doorheen moeten rijden, goede test voor onze auto.. Gelukkig komen we hem en alle volgende rivieren veilig door. We crossen door de supermooie omgeving van Bungle Bungles en komen na een korte hike als eerste aan bij Cathedral Gorge. Raar om te bedenken dat dit in een paar maanden niet meer te bereiken is door het regenseizoen, terwijl het nu zo droog is. Vanuit Cathedral Gorge rijden we door het park naar Echidna Chasm, voor een nieuwe korte hike door de smalle opening tussen de rotsen. Bijzondere plek om te zien en haast niet vast te leggen op een foto omdat het zo hoog is. Na een hobbelige rit van 2 uur zijn we weer uit het national park en parkeren we de auto, klappen de tent uit en koken onze maaltijd. Er is geen wolkje te zien en nadat de zon onder is komen er weer vele sterren tevoorschijn. We kletsen nog wat en kruipen dan vroeg in ons bed.

Om 5.20 uur staan we op zodat we vroeg wat kilometers kunnen rijden. We kopen nog wat nieuwe verse producten in zodat we de komende dagen ook nog met groenten kunnen koken. Onze koelbox houd alles namelijk niet heel koel. Daarna rijden we El Questro Wilderness Park in, onze laatste stop voor de Gibb River Road. Als eerste gaan we hiken naar Emma Gorge, het is een mooie klim en tussendoor stoppen we regelmatig om van de mooie plekken te genieten. Uiteindelijk komen we aan bij de waterval en nemen een verfrissende duik in het koude water. Aan de zijkant van de waterpoel is een soort natuurlijke hottube gevormd. Na het koude water nemen we daar met zijn vieren in plaats. We laten ons weer opdrogen, trekken onze wandelschoenen aan en verlaten deze mooie plek om weer terug te gaan naar de auto. We kopen hier een koud biertje die we bij zonsondergang kunnen opdrinken. Helaas loopt dit iets anders... Na een off Road weg richting de camping blijkt deze erg duur te zijn,we besluiten daarom om een stuk terug te rijden naar een van de gratis kampeerplekken. Dit duurt langer dan we hadden verwacht en het wordt ondertussen ook al donker. Het wordt hier afgeraden om in het donker te rijden omdat de kangoeroes in het donker erg actief worden. We kunnen de plek niet vinden en parkeren de auto aan de kant van de weg want we willen ook niet te lang zo door blijven rijden. Er zitten heel veel vliegjes, we lezen over krokodillen in het gebied en het eten is door de hobbelige weg door de auto gerold, de sfeer is even wat minder. Gelukkig draait ie ook weer snel bij en zien we allemaal de humor in van de situatie en moeten we er flink om lachen. We drinken ons biertje op (die ondertussen ook al wat minder koud is geworden) en gaan dan de tent in.

Na een goede nachtrust gaan we weer vroeg naar de Zebedee Springs en beginnen de ochtend relaxt. Deze natuurlijke Therm Pools zijn op perfecte temperatuur en tussen de palmbomen relaxen we in alle pools. Hierna maken we gebruik van alle faciliteiten, bakken pannenkoeken en zijn dan klaar om aan de Gibb River Road te beginnen. Dit is een onverharde weg van 650 kilometer waar je alleen in het droog seizoen en met een 4wd overheen kunt rijden. Onderweg komen we de mooiste uitzichten tegen. Rond half 5 zoeken we een kampeerplek op en komen uit op een verlaten plek zonder andere kampeerders. De zon gaat onder en we horen overal vogels en andere dieren om ons heen. We trekken een wijntje open en genieten van de omgeving. Sommige vinden het ook een beetje eng maar ik vind het prachtig om op zulke plekken helemaal alleen te zijn!

We worden weer wakker wanneer de zon om kwart over 5 opkomt en ritsen de tent open om rustig wakker te worden met een mooi uitzicht. We maken ons ontbijtje klaar en rijden dan weer verder. We moeten regelmatig stoppen voor overstekende koeien, kangoeroes en of paarden. De rode weg, strakke blauwe lucht en witte bomen met groene bladeren zorgen voor een mooi contrast tijdens het rijden. We komen langs het bordje met Adcock Gorge en slaan de weg in om te kijken wat daar is. De route is heel erg hobbelig en vol grote stenen en we besluiten dat het beter voor Justin (zo noemen we de auto) is om weer terug te gaan. Het water kwam ook tot ongeveer 20 cm onder de raam dus het was waarschijnlijk een slimme keuze. Wat later komen we aan bij Bell Gorge, een van de bekendste Gorge van de Gibb. Na een hike en een klim komen we aan bij een mooie waterval die in trappetjes naar beneden valt. Dit is de enige plek waar je mag zwemmen en je geen gevaar loopt voor krokodillen. Met 37 graden hebben we daar wel zin in, dus we trekken onze kleding uit en glijden in het water. Na een heerlijke duik gaan we nog een laatste stukje rijden naar Windjana Gorge National Park. Hier gaan we overnachten en het is voor de eerste keer in een paar dagen weer op een camping met faciliteiten en andere mensen. Met een wijntje, kaarsen en veel vliegjes eten we een curry en we spelen nog wat spelletjes voordat we gaan slapen.

Om 05.20 uur gaat de wekker weer maar we zitten ondertussen al helemaal in het ritme. Dit keer kunnen we de auto laten staan en meteen beginnen met een hike van 7 km langs de Windjana Gorge om krokodillen te spotten! Dit is zeker gelukt, we hebben rond de 20 krokodillen gezien, 3 kangoeroes, 2 walibis en vele vogels. Gelukkig waren het allemaal zoet water krokodillen en die eten geen mensen dus we konden redelijk dichtbij komen. Na een douche zijn we weer afgekoeld en kunnen we beginnen aan het laatste stukje van de Gibb River Road en terug de bewoonde wereld in. We stoppen nog even in Derby voor een lunch en komen dan aan in Broome. Een rustig plaatsje maar net iets groter en op een gunstige ligging zodat veel mensen hier stoppen. Het is ook het begin van de westkust van Australië. Wij hebben van te voren een kampeerplek gezocht en het blijkt een hele mooie te zijn. De route er naar toe loopt via rode zand wegen, heide en witte stranden. We zijn nog net op tijd voor de zonsondergang en met een flesje wijn is ook deze weer supermooi!

Vandaag hebben we geen wekker gezet en hebben we een rustig dagje in Broome. Ondanks dat worden we allemaal toch rond half 7 wakker. We verkennen het oude en het nieuwe centrum en rijden naar Cable beach, een supermooi wit strand. Het is 39 graden dus veel meer dan dat wordt het niet die dag. We besluiten in de avond weer op dezelfde plek te gaan staan en slapen voor de laatste avond in ons tentje boven op de auto. De volgende dag brengen we Justin weer terug en slapen we een nachtje in een hostel voordat we aan de westkust gaan beginnen. Een eigen bed, keuken en een koud biertje bevalt ons erg goed na de afgelopen dagen maar het was zeker een mooi avontuur en primitief leven vind ik voor anderhalve week ook erg leuk!

06-09 / 15-09

1. Ria Megens:
    16 september 2017
    wat een avontuur en wat ondernemen jullie veel vroeg op maar dan zie je ook wat .
    mooie auto die jongen had het wel naar zijn zin met drie meiden . zo Imke wij genieten stilletjes mee.
    tot de volgende keer en nog veel plezier en geniet.
  2. Papa van Hal,:
    19 september 2017
    Woh nu verhaal compleet leest en met fotootjes erbij , toch anders als via app en telefoon.
    Geweldig meid wat een belevenis. en daar auto gereden top.