4 dagen op een boot, snorkelen en scooterritjes

28 maart 2018 - Labuan Bajo, Indonesië

In de taxi naar de haven leer ik meteen een aantal mensen kennen, met wie ik uiteindelijk ook veel optrek tijdens de boottrip. Sanne, Vicky en Jorn uit Nederland, Stefan uit België en Kevin uit Frankrijk/Indonesië. Ik wist niet precies hoe de boot eruit zou zien, maar het is een redelijke primitieve houten boot met twee verdiepingen. Er is geen stromend water en we slapen met ongeveer 20 mensen op het dek en nog 4 mensen in een cabine. We leren alle andere kennen terwijl we meteen beginnen met varen. In onze bikini's zonnen we op het dek en stoppen we tussendoor een keer voor een zwem en snorkelstop. De bemanning kookt een simpele maar lekkere Indonesische maaltijd voor ons. Vooraf hebben we bier gekocht want buiten 3 maaltijden en water is er niets te verkrijgen op de boot. Dus na het eten trekken we het eerste biertje open en zien we de zon in het water zakken. Er zijn niet zo veel lampen op de boot dus we gaan redelijk vroeg naar bed.

Rond half 6 word ik wakker van de motor die aan gaat. Ondertussen komt de zon op en kleurt de lucht prachtig, terwijl de geur van bananenpannenkoeken mijn neus in komt. We varen eerst nog een tijdje langs verschillende eilanden en stoppen dan bij Gili Mojo. We zwemmen vanaf de boot naar het eiland toe, omdat de boot niet zo dichtbij kan komen. Na een korte wandeling komen we aan bij een hele mooie waterval. We kunnen deze helemaal beklimmen waardoor we nog bij een andere waterval uitkomen waar je met lianen in kan springen. Na de verkoeling kunnen we de hele weg weer terug klimmen en keren we terug naar de boot. Verder varen we deze dag veel en chillen wij op de boot met een boek, kaarten, een biertje en gezellige gesprekken.

Ook deze dag wordt ik wakker rond half 6 en dat is een perfect tijd voor de zonsopkomst. Ondanks de niet zo'n luxe slaapplek vind ik het heerlijk om wakker te worden op het water en de zee, eilanden en gekleurde lucht om mij heen te zien. Er staat vandaag wat meer op de planning en om half 8 beginnen we met een hike op Gili Lava. De omgeving is super, heel groen met helder blauw water. Met Sanne ga ik naar de top, wat met onze slippers aan een behoorlijke klim is. Het uitzicht is het weer helemaal waard en ik verbaas mij weer over hoeveel mooie plekken er zijn op de wereld. Bij terugkomst verkennen we de onderwater omgeving ook nog met snorkels, helaas zitten er veel kleine kwallen dus ik ben het water al snel weer uit. Na een stukje varen komen we aan bij Manta point. Hier heb ik mij al een paar dagen op verheugd: zwemmen met Manta Ray's. Gelukkig zijn hier geen kwallen te vinden en zien we ongeveer 25 Manta Ray's voorbij zwemmen! We zijn de enige boot en de beesten zwemmen rustig onder ons. Ik schat in dat ze ongeveer 2/3 meter waren en ik vond het weer erg indrukwekkend om deze beesten in het wild te mogen spotten. We hebben uitgebreid de tijd om met ze te zwemmen en gaan dan weer de boot op want we hebben honger. Terwijl we lunchen varen we naar Pink Beach, het strand heeft een roze gloed en oogt als een paradijs. Met snorkels op zwemmen we naar het strand. Er is nog veel kleurrijk koraal te vinden onderweg. We zitten lekker te chillen op het strand en krijgen dan wel zin in een biertje. Jorn en ik besluiten om op en neer te zwemmen en bier te halen. Wat later is het plaatje compleet... In de zon, op een prachtig strand, leuke mensen, palmbomen en met een biertje in de hand.... Nadat we weer op de boot zijn en de zon onder is, spelen we met een hele groep gezellige spellen. Iedereen moet van alles uitbeelden wat soms erg grappig is. Omdat het de laatste avond is besluiten Sanne, Kevin, Mojo en ik om buiten op het dek te slapen onder de sterren. Sanne en ik denken ook een dolfijn te hebben gezien voordat we uiteindelijk in slaap vallen, maar Kevin gelooft ons niet.. Haha

Het was mooi om gewekt te worden door de zon. De meeste slapen nog en ik geniet in mijn eentje van het uitzicht. Nu springt er duidelijk een dolfijn rondom de boot! Hadden we gisteren toch gelijk en uit reactie tik ik Sanne meteen aan, die nog lag te slapen. Ondertussen worden steeds meer mensen wakker en ontbijten we voor de laatste keer op de boot. We moeten opschieten van de gids omdat we op twee eilanden Komodovaranen gaan spotten. We komen aan in Komodo National park en gaan daar met drie gidsen op zoek naar de grootste hagedissen ter wereld. Het is een zeldzaam dier en zeer gevaarlijk. Het gif is dodelijk en een mens kunnen ze ook als prooi zien. De grootste was ongeveer 3 meter en wij mochten tot op 3 meter afstand komen. Aparte en speciale dieren om te zien! Vooral toen er een kwam aanlopen en zijn mond opende. We zijn naar twee verschillende eilanden geweest en hebben het geluk gehad dat we veel Komodovaranen in het wild hebben gezien. Op het tweede eiland was het wel iets toeristisch maar het bleef apart om mee te maken. De laatste uurtjes varen we naar onze eindbestemming Labuan Bajo, Flores. We zitten met zijn alle in de zon en drinken de laatste biertjes op. Rond 5 uur komen we aan op het eiland Flores en gaan we met zijn achten naar een hostel. Het hostel is gelegen op een berg waardoor we een supermooi uitzicht hebben. Iedereen wil heel graag douchen na 4 dagen zonder stromend water. Na dit uitgebreid te hebben gedaan gaan we uiteten met zijn allen. We hebben zin in westers eten en bestellen carpaccio, zeebaars en delen allerlei chocolade desserts waar we heel blij van worden... Haha Er is een speciale actie waardoor er gratis wijn wordt geschonken. We komen allemaal lekker in de stemming en besluiten toch op stap te gaan ondanks dat we wat slaap in te halen hebben. In de bar komen we nog veel meer mensen tegen van de boot en staan we met zijn alle op de dansvloer en genieten van de happy hour cocktails. Er zijn veel Zuid Amerikanen en iedereen danst gezellig mee, zelfs de hond van de bar. Met een aantal mensen hebben we nog geen zin om te gaan slapen en gaan we door naar de volgende bar. We sluiten de leuke avond af met een extra maaltijd op de nightmarket.

De volgende dag huren we scooters en rijden we rond op het eiland. Met zijn achten moeten we soms wel op elkaar wachten maar met de zon en mooie uitzichten maakt mij dat vrij weinig uit. We eindigen op een mooi strand waar we zwemmen, een biertje drinken en gezellig kletsten. Kevin en Stefan wonen momenteel op een Kung Fu school in China en laten nog even wat oefeningen zien. De zon gaat onder en we gaan terug naar het hostel om ons klaar te maken voor de avond. We bestellen verse vissen en inktvis op de nightmarket en gaan erna weer naar verschillende barretjes en vertellen onze meeste dronken verhalen. Ik dacht dat ik best wel een paar goede verhalen had maar die van Trevor en Kevin overtroffen deze met gemak.. Haha

We ontbijten weer met het mooie uitzicht over de eilanden en de oceaan. Vandaag vertrekken Stefan en Kevin en gaan Maria en Trevor duiken. We blijven met de vier Nederlanders over en gaan wederom op scooters het eiland verkennen. We nemen een prachtige route door de bergen en rijstvelden en stoppen bij een mini supermarkt voor een drankje. Terwijl we daar even zitten komen er van alle kanten kinderen uit school om naar ons te kijken. Ze zijn redelijk verlegen en met mijn beste Bahasa (Indonesisch) probeer ik toch een beetje met ze te praten. Het voelt een beetje raar om zo erg een attractie te zijn maar het is ook wel schattig. Ze zwaaien ons uit en wij rijden verder de bergen in. Wanneer we bij de waterval aankomen begint het ontzettend hard te regen. We besluiten eerst te gaan lunchen maar helaas stopt de regen niet. We pakken de kaarten erbij en zitten er uiteindelijk een uur of twee met zijn vieren te kaarten. De regen stopt niet echt, dus we laten de waterval voor wat ie is en rijden weer terug naar het hostel. Trevor en Maria sluiten weer aan voor het avondeten en dan gaan we een keertje wat vroeger naar bed om wat slaap in te halen.

Het is mijn laatste dag in Labuan Bajo, na het ontbijt neem ik afscheid van de andere en ga ik met Vicky naar het vliegveld. We vliegen samen naar Bali en nemen dan ook afscheid. Mijn chauffeur is super aardig en regelt een goedkope boot naar Nusa Penida. Tussen de locals, kippen en allerlei ander eten wordt ik vervoerd. Op naar Bali!

19-02 / 25-02

1. Lenie albers:
    28 maart 2018
    IMKE bedankt voor al je mooie verhalen
    Ik heb er zo van genoten .
    Groetjes lenie Albers .
  2. Ria Megens:
    29 maart 2018
    gefeliciteerd inmiddels tante geworden . Imke wat een geweldige reis heb je gemaakt ik heb genoten van je verhalen en ook veel herkenbare dingen gelezen . dit pakken ze niet meer van je af . Mooie foto's enz enz suc6 in je veder leven .