Beautiful Brisbane

8 juli 2017 - Brisbane, Australië

Tijd om weer naar een grote stad te gaan: Brisbane. Na het inchecken gaan we meteen de stad verkennen. Het valt mij op dat Australië erg schoon en verzorgd is. Ondanks dat er weinig prullenbakken zijn is er weinig troep op straat en alle parken zijn goed onderhouden. Het wordt ook erg gepromoot om gezond, verantwoord te leven en veel te bewegen. Zo heb je in Brisbane de Epicurious gardens, waar er allemaal groentes, fruit en kruiden worden gekweekt. Deze tuinen worden door veel vrijwilligers bijgehouden en iedereen mag er gebruik van maken. Lekker om bij het bbqen te gebruiken, daarnaast ziet het er ook super leuk uit. Vanaf dit moment zijn we (Mariëlle, Kayleigh en ik) een beetje verliefd geworden op Brisbane en vooral op Southbank.

Onze eerste avond is er een belangrijke rugby wedstrijd: The state of origin die tussen New South Wales en Queensland (2 staten) gaat. Heel de stad hangt er mee vol en wij krijgen een tip van Mandy (een kennis van mij die ik heb leren kennen in Zuid-Amerika) om in een bepaalde bar te gaan kijken. Na een tijdje snapte ik het spel en was het erg spannend, Queensland maakte in de een na laatste minuut het winnende punt! Wij hebben flink mee gejuicht en gefeest. Erg vet om mee te maken. De dag erna is de laatste dag dat we met zijn vijven zijn omdat Britt en Peter gaan werken op een farm. Vanaf de eerste week zijn we al samen aan het reizen. We bezoeken nog een museum en gaan erna voor een uitgebreide lunch op het terras. Die avond gaan we naar een bar, de Brooklyn standard waar er live muziek wordt gedraaid en waar alle bezoekers de dansvloer op gaan. Helaas is het de volgende ochtend tijd om afscheid te nemen. We eten nog met zijn vijven pannenkoeken op het dakterras waarna Britt en Peter de trein pakken en wij (Mariëlle, Kayleigh en ik) ons verplaatsen naar een ander en beter hostel.

Met zijn drieën blijven we 2,5 week in Brisbane omdat we samen een vlucht naar Fiji hebben geboekt! We hebben daarom de tijd om alles rustig te bekijken, in de zon te liggen, een game of Thrones marathon te houden, biertjes en wijn te drinken, veel te kaarten en vaak Southbank te bezoeken. Ik ga daarom wat sneller door deze dagen heen. We verblijven deze periode in het YHA hostel, wat een schoon en fijn hostel is. Vanuit de keuken loop je zo het dakterras op waarbij je een mooi uitzicht over heel de stad hebt. Prima plek om te eten en een wijntje te drinken. Verder doen we ook mee met de pubqrawl en 2x met de pubquiz. Kon ik even inspiratie op doen voor onze eigen pubquiz.. De tweede keer hebben we ook een gedeelde eerste plek behaald waardoor we heel de avond bijna gratis hebben kunnen eten en drinken. :) Op het dakterras is ook een zwembad en een zongedeelte. Op maandag wordt daar om 7uur in de ochtend yoga gegeven. Dit heb ik beide keren mee gedaan dus toch nog een keer vroeg opgestaan deze dagen.

We hebben ook veel museums bekeken de afgelopen dagen. Zo zijn we naar het Queensland museum geweest, Brisbane museum, Wordpress expo, gallery of modern art museum en de Clocktower geweest. In het eerste museum kon je alle dieren bekijken die in Queensland leven, toch best wel veel gekke en nieuwe dieren gezien. Iedere dinsdag is er midden op de dag een concert in de cityhall, waar wij naar toe zijn geweest. De eerste keer was het een klassiek concert van een Belgische pianist en de tweede keer een big band: Qld Youth Orchestra Big Band, heel gaaf om dit een keer live te zien. We gaan ook een paar uur mee met Christianne van de Brisbane Greeters die ons de stad laat zien. We ontdekken nog een paar mooie plekken en leren wat bij over de historie van de stad.

In Brisbane heb je ook een gratis Ferry die continu langs alle wijken vaart. We gaan op die manier veel wijken bekijken. Zo zijn we ook een keer naar kangoeroe point gegaan om daar te bbqen met een uitzicht over de stad en de rivier terwijl de zon onder gaat... Drankje erbij, en genieten! Het is heel chill dat dit bij ieder park kan en we besluiten dit dan ook vaker te doen op andere plekken. Daarnaast hebben ze ook heel veel foodmarkets op verschillende dagen. Onze favoriet is zeker de Eatstreet, hier kun je alles eten wat je wil (zelfs een Nederlandse kraam) terwijl er van alles te zien is. Er is een openluchtbioscoop, optredens, muziek, kraampjes en je kunt er ook bijvoorbeeld kaarsen maken etc. Verder gaan we ook eten bij boundary streetmarket en naar de comedie night in het Powerhouse.

We zijn ook naar de Australian zoo geweest, een grote dierentuin bekend van Steve Irwin. De dieren worden er goed verzorgd en er zijn ook grote gedeeltes waar ze vrij lopen en je tussen de dieren loopt. Ik heb ook veel geleerd van krokodillen en wat niet te doen wanneer ik in krokodillenterritorium kom, handige informatie aangezien die kans groot is. Haha

Als laatste hebben we ook veel gechillt in alle parken. Ondanks dat southbanks onze favoriet was zijn Roma street Parkland en de botanische tuinen ook erg mooi. Momenteel zit ik hier ook in de zon om dit verhaal te typen. We hebben besloten om vanavond eerst nog een keer te gaan uiteten en dan klaar zijn om opgehaald te worden en te vliegen naar ons nieuwe avontuur in Fiji!

21-06 / 08-07

1. Jessie:
    Lekker Wim. Klinkt goed allemaal!! Veel plezier op Fiji
    X
  2. Papa van Hal,:
    8 juli 2017
    Wat een avontuur en wat een ervaring.Goede reis naar Fiji.
  3. Lenie albers:
    8 juli 2017
    Wat leuk om het allemaal te lezen .
  4. Lenie albers:
    8 juli 2017
    Wat leuk om het allemaal te lezen
  5. Ria Megens:
    8 juli 2017
    wat een ervaring om dat allemaal te mogen zien en leuk om je verhaal te lezen veel plezier op Fiji.is dat die eilandjes bij elkaar ik hoor het wel doeiiiii
  6. T.annie:
    8 juli 2017
    Leuk en lekker om zo te lezen en 'mee te reizen' op naar Fiji
  7. Jolande langeveld:
    19 juli 2017
    Das genieten daar nog veel reis plezier