Bali, Singapore en de laatste dagen van mijn reis

29 mei 2018 - Singapore, Singapore

Het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk ook mijn laatste verhaal:
Aangekomen met de lokale bevolking en dieren op het eiland, check ik in bij mijn hostel en ontmoet ik meteen Hannah en Alice. We gaan meteen met zijn drieën wat eten op het strand. Met een biertje en live muziek eindig ik de dag rustig. Nusa Penida is ook een vrij rustig en relaxt eiland waar ze nog niet zo erg gewend zijn aan toeristen. Er is nog veel natuur en de wegen zijn er slecht, zo slecht dat Hannah, Alice en ik besluiten om een auto met chauffeur te regelen ipv scooters. Wayan sprak heel slecht Engels maar was super vriendelijk. Hij bracht ons naar alle plekken die we wilde zien en wachtte net zo lang als wij wilde om een plek goed te bekijken. Na een uitgebreid ontbijt zijn we eerst naar Angels Billabong gegaan. Dit wordt door sommige ook wel een Natural infinity pool genoemd. We gaan er even in voor wat verkoeling en lopen erna door naar Broken Beach. Hier zie je een hoge klif die een binnenplaats vormt waar een natuurlijke brug is ontstaan. Wederom een super mooie plek! We rijden door naar Kelingking Beach, dit is echt een prachtige plek. Het is nog steeds lekker rustig en we zitten rustig op de rand van de klif naar het strand te kijken. Zeker de moeite om even de foto's van deze plek te bekijken! We bestellen een verse smoothie en gaan dan door naar Crystal Bay. We lunchen op het strand met onze voeten in het zand. We buiken uit op de zitzakken en zwemmen regelmatig om af te koelen. We vragen aan Wayan om ons naar een restaurant te brengen met uitzicht op de zonsondergang. Hij brengt ons naar een leuke plek en daar sluiten we de dag fijn af met een lekkere maaltijd en een cocktail.

De volgende dag heb ik besloten om samen met Hannah een dagje mee te gaan naar Ubud. Eerst ontbijten we bij een hele leuk strandbar: Penida Colada. Daar boek ik ook mijn vluchten naar huis... Wat een beetje een dubbel gevoel geeft. We nemen afscheid van Alice en pakken dan de ferry en taxi naar Ubud. Hannah is hier al een tijdje geweest en ze laat mij veel leuke plekken zien. We hebben een lekkere lunch, een fijne massage en in de avond gaan we naar Kismet. Hier eten we mega lekkere gerechten met truffel, springrolls, krab en als toetje een lavacake.

Vroeg in de ochtend wordt ik opgehaald om een dag te gaan fietsen door de omgeving van Ubud. Eerst krijgen we een lekker ontbijt en een koffieproeverij. Hier heb je ook Luwak koffie, dit is een van de duurste koffies ter wereld en is gemaakt van poep van een soort katachtige.. Apart maar het smaakte eigenlijk heel lekker! Hierna gingen we weer een stuk verder fietsen en kwamen we onverwachts terecht op een cockfight. Dit was bijzonder om te zien maar ik vond het ook zielig voor de kippen. Tijdens een cockfight worden er hier speciaal voor gefokte kippen, tegen elkaar gezet met messen gebonden aan hun poten. Het gevecht begint zodra de kippen worden losgelaten en eindigt wanneer een van de twee dood is... Normaal wordt dit alleen voor speciale ceremonies gedaan als offer, maar deze was georganiseerd ter vermaak. Alle mannen zetten geld in en zo werd er illegaal gegokt. Daar stond ik dan ineens als enige blanke en samen met nog een andere vrouw, terwijl de kop van de kip eraf werd getrokken. In ieder geval wel een stukje lokale cultuur gezien. Tijdens het fietsen was ik alleen met de gids en twee oudere mensen uit India. Dit was uiteindelijk super gezellig en we hebben veel gepraat over de verschillen tussen Indonesië, India en Nederland. Mijn interesse voor India is gewekt en ik heb alvast een adresje met mensen die mij rond willen leiden. Haha de fietstocht is verder heel mooi en ik zie veel van de omgeving. We komen langs tempels, Mount Batur, rijstvelden, dorpen en ik leer nog wat meer van de cultuur en taal van de goede gids. Na nog een maaltijd tussen de rijstvelden in, worden we weer afgezet bij onze accomodaties. Ik pak een taxi naar Canggu, want helaas is een Uber hier illegaal heb ik gemerkt.. Mijn nieuwe en laatste hostel is super mooi  maar het is al laat, dus na een snack ga ik naar bed.

Door de airco ben ik een beetje verkouden geworden maar ik heb lekker geslapen. Van veel mensen had ik al tips gekregen voor Canggu. Als eerste ga ik naar The Betelnut café voor een super lekker en uitgebreid ontbijt. Bali is echt de plek voor gezonde, hippe, prachtige en lekkere ontbijtjes en lunches. Hierna verplaatst ik mij naar een beachclub met zwembad voor cocktails en het bijwerken van mijn blog want ik loop ver achter. Er zijn veel leuke winkels en ik koop nog wat souvenirs. Terug bij het hostel ontmoet ik Nora, Tanja en nog wat andere mensen waarmee we samen gaan uiteten en biertjes drinken.

Vandaag is mijn meest chille dag van mijn reis. Met Nora en Tanja ga ik in de ochtend naar een yoga les van 1,5 uur. We hadden nog niet ontbeten dus hierna gaan we naar een van de vele hippe lunchplekken in Canggu. We kiezen allemaal een verschillende smoothiebowl die er weer supermooi en kleurrijk uitzien. Hierna loop ik naar de spa waar ik mezelf verwen met 4,5 uur aan behandelingen. Eerst ga ik 20 minuten in de sauna, daarna krijg ik een full body massage, een scrub, een gezichtsbehandeling, een pedicure en als laatste een behandeling voor mijn haar. De medewerkers zijn heel vriendelijk en ik krijg zelfs een cadeautje mee omdat ik er zo lang was.. Haha Nog maar even goed gebruik gemaakt van de Indonesische prijzen op dit gebied. Helemaal relaxt ga ik weer naar Nora en Tanja en bekijken we de zonsondergang op het strand. We eten samen bij een leuk restaurantje en gaan erna nog gin tonics drinken bij een bar. Een geslaagde laatste dag in Indonesië! De volgende ochtend gaan we nog met zijn drieën ontbijten, waar ik mijn laatste lekkere smoothiebowl bestel. Het is weer een plaatje en na afscheid genomen te hebben, neem ik de taxi naar het vliegveld voor mijn laatste bestemming.

Na een fijne vlucht land ik in Singapore en pak ik de bus met een andere reiziger. Ze komt uit Australië en begint hier haar reis door Europa. We kletsen volop over onze landen totdat we allebei bij onze eigen accomodaties aankomen. Ik heb een Cube Capsule Hotel geboekt, hierin heb je een eigen Cube Capsule waarin je slaapt, die je helemaal kunt afsluiten. Zo lijkt het net of je een eigen kamer hebt. Het is super schoon en luxe maar wat minder sociaal. Dit vind ik ook prima om mijn reis rustig af te sluiten. Het ligt gelegen in Chinatown, dus daar ga ik eerst rond kijken en eet ik wat op een lokale markt met live muziek.

Ik heb heerlijk geslapen zonder ook maar iemand te horen in de nacht. Helemaal uitgerust ga ik wat dingen bekijken van het lijstje tips dat heb ik gekregen van verschillende mensen. Het begint een beetje te regenen waardoor ik besluit om naar Orchard Street te gaan. Hier heb je mega grote winkelcentrums waar je makkelijk in kan verdwalen. De meeste winkels zijn voor mij alleen veel te duur dus ik ga naar een restaurant dat bekend staat om hun Xiao Long Bao. Dit zijn een soort dumplings met verschillende smaken. Je moet ze ook op een speciale volgorde eten om het beste van de smaak te kunnen genieten. Ik vond ze super lekker en zou ze zeker aanraden. Hierna ben ik naar de skylounge van het winkelcentrum gegaan waar een show te zien is. Eerst wordt er een uitleg gegeven via een 360 graden film over de ontwikkelingen van de stad waarna de schermen omhoog schuiven en je een fantastisch uitzicht hebt over de stad. Heel mooi gemaakt en ik herken al snel de bekende gebouwen van Singapore. Bij een lokaal tentje sluit ik de dag af met een chicken Rice, het traditionele Singaporese gerecht.

De volgende dag ga ik het bekende Marina Bay Sands ontdekken. Dit gebouw is mega modern en apart om te zien. In het winkelcentrum zijn de duurste winkels te vinden en kun je met een gondel door het winkelcentrum. Ook zijn er nog andere kunstobjecten te vinden. Singapore is echt een gave, moderne en schone stad! Heel anders dan de rest van Azië. Hierna ontmoet ik Kelly, ook een Nederlandse en samen gaan we wat eten en naar de lichtshow van Gardens by The Bay kijken. Op muziek van verschillende films zoals Harry Potter, Pirates of The Caribean en vele andere is er een prachtige lichtshow tussen de moderne en verlichte bomen. We hebben ondertussen dorst gekregen en gaan naar de top van het Marina Bay Sands. Op de 57ste verdieping is een skybar en een zwembad. (Hoogste zwembad ter wereld) je kijkt er uit over de skyline van de stad en aan de andere kant de Gardens by The Bay. Kelly en ik wilde eigenlijk maar een drankje drinken, want het is niet de goedkoopste plek... Maar dat ging natuurlijk weer niet goed! Na een hele avond gezellig aan de cocktails, hadden we ook een 'leuke' rekening. Ach ja zo vaak zit je niet op de het dakterras van Marina Bay. Helaas hebben we de laatste metro's ook gemist en gaan we beide met een Uber naar ons hotel.

Singapore heeft veel verschillende wijken en vandaag ga ik naar little India. Een hele kleurrijke wijk waar veel te zien is. Kelly verblijft hier en samen gaan we naar Platform 1094, een restaurant dat helemaal in thema is van Harry Potter. Door de filmmuziek van gisteren kwamen we er achter dat we allebei Harry Potter fans zijn... Dus dit restaurant moesten we even uitproberen. We eten er onder andere het 'Book Of Spells' van chocolade en de Mr Lich's Flaming Brew, een cocktail waar je zelf kruiden op strooit waardoor er vuur ontstaat. Helemaal in ons element eten en drinken we alles op. We zijn op tijd klaar om naar de volgende lichtshow te gaan. Iedere avond is er een lasershow op het water met uitzicht over de skyline. Het is wederom een spektakel en Singapore stijgt nog hoger in het lijstje van favoriete steden. We lopen hierna samen naar de andere kant om een barretje op te zoeken voor een biertje. Aan het einde van de avond nemen we weer afscheid.

Vandaag word ik een beetje raar wakker, het is de laatste dag van mijn reis. Ik vind het wel lekker om nog even in mijn eentje rond te lopen, want ik besef nog steeds niet echt dat ik zo naar huis ga. In de ochtend pak ik al mijn spullen in en ga ik wat laatste souvenirs kopen. Ik slaag voor mijn kaarten en ga dan naar de botanische tuinen, het is mooi om te zien maar niet zo heel apart. Ik eet wat en ga dan opnieuw naar Gardens by The Bay, nu bezoek ik ook de cloud Forest. Een grote waterval in een glazen koepel. Je kunt hier ook het hele concept zien van Gardens By The Bay en een film over de combinatie van steden en de natuur. Het zit allemaal supermooi in elkaar en als afsluiting kijk ik nog een keer naar de show. Ik vind het echt een betoverende omgeving. Ik probeer mijzelf ondertussen wat meer te laten wennen aan het idee dat ik naar huis ga, maar het drinkt nog steeds niet helemaal door. Ondertussen ben ik aangekomen bij Lau Pa Sat. Hier bakken ze (voornamelijk) saté midden op straat tussen de wolkenkrabbers. De straat wordt iedere avond afgesloten en gevuld met zitplekken, bbq's en andere eetkraampjes. Ik geniet van mijn laatste Aziatische maaltijd en haal dan mijn Backpack op in het hotel. Ik pak de metro naar het vliegveld met een dubbel gevoel. Heel veel zin om iedereen weer te zien en bijna tante te worden maar ook raar om afscheid te nemen van het reizigers bestaan. In de gate spreekt bijna iedereen om mij heen weer Nederlands wat heel raar is. Mijn vlucht is prima, ik eet, slaap en kijk een film en dan zit de vlucht van 13.30uur erop. Mijn vertrouwde Backpack komt meteen voorbij wanneer ik kom aanlopen en binnen een paar minuten loop ik door de deuren waar mijn vrienden en familie staan te wachten. Na een knuffel en een broodje kaas ben ik weer helemaal terug in Nederland.

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties, berichtjes, aapjes, belletjes etc en het meeleven op afstand. Ondertussen ben ik al vele reünies verder en langzaamaan wat meer gewend aan het Nederlandse leven. Ik moest vooral wennen aan het vele plannen en niet meer van dag tot dag leven. Over twee dagen is het precies een jaar geleden dat ik aan mijn reis begon en start ik nu met een nieuwe baan. Op naar het volgende avontuur maar dit afgelopen jaar was in ieder geval fantastisch!

26-02 / 08-03

1. Ria Megens:
    29 mei 2018
    ja Imke aan alles komt een eind: deze ervaring nemen ze niet meer van je af altijd gesprek stof over je reizen. Maar Herpen is ook mooi en er komen zoveel nieuwe dingen op je pad nieuwe baan eigen huisje enz enz fijn dat we hebben mee kunnen kijken bedankt daar voor succes in je verdere leven.